Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av subsand
Hej Alla!
Nybliven volvoägare. Har kämpat med en renault innan men nu.. nu så.

Har ett par frågor:

Rost undertill. Hur pass bör man oroa sig för den?

Olja runt toppen (lite). Är det normalt?

Jag vet inget om bilen mer än att förra ägaren bara hade den en kort tid och papper fattas på service osv. Tycker den går bra och att rosten nog är det värsta på den annars.

Något annat jag bör se upp med ?
Är grön på bilar och bilvård men tänkte försöka så gott det går. Har köpt haynes-boken också.

Tacksam för svar :D
/Mats
av erikeriksson
Hej, vad gäller rost undertill så tvätta under med högtryckstvätt, låt toka ordentligt ocg spraya eller pensla på med lättflytande rostskyddsvätska. Därefter kan dy spraya på lite tjockare skydd där det är "stensprut".

Olja runt toppen kan ju vara vad som helst, spill från oljepåfyllning, kan också vara ventilkåpspackningen vilket också är ofarligt, värre om det är något annat, som topplockspackning.

Kolla det vanliga, att det finns olja och kylvätska i motorn. Annars gattis till en mycket bra bilmodell.
av Rådlös
Karossen är galvaniserad upp till kromlisten, ungefär.
Visst kan det rosta ändå, men då beror det oftast på skador av olika slag i galvaniseringen. Men rostskador som "förr i tiden" är nog mindre vanligt. Detta betyder ju inte att man kan förtränga allt vad tvätt och skötsel heter. Det kan man fortsätta med ändå. Då varar bilen längre. En motortvätt skadar inte heller. Då ser man tydligare eventuella läckor och oklarheter.
Om du känner dig lite tveksam om motorn och dess allmänna kondition, så är ju ett kompressionsprov en enkel diagnos.
Om servicen är okänd eller eftersatt, kan du ju lätt "starta om" med oljebyte och filter, tändstift m.m. Men det viktigaste är ju ändå kamremmen. (Skall bytas var 8 000 mil) Har du en handbok, så klarar du det själv. Förutsatt att du har plats och verktyg? Som i och för sig inte är särskillt avancerade. Kort sagt, en normal verktygslåda.
av subsand
Tackar för svaren. Härligt med ett forum med folk som tycker det är kul med volvo. Gillar verkligen bilen. Det har varit en våt dröm länge. Såhär i efterhand fattar jag inte hur jag stod ut med clion. Fast den var billig i drift det var den.

Ska åka till skåne i påsk och eftersom jag inte vet hur bilen är servad innan så tänker jag att det är tid innan vi åker.

Var och skulle byta oljan på OK igårkväll. Och fick banne mig inte ur pluggen. Tänkte att det nog skulle gå med en skiftnyckel men icke. Det krävs visst tyngre doningar. Nytt försök imorgon kväll kanske.

(plan B)
Såg att dom sålde någon sorts oljesug på OK. Är den till för oljebyte eller?
av erikeriksson
Hej igen, det väl 1 tum:s nyckel eller möjligen 25 mm hylsa som gäller för att ta bort oljepluggen. Det ska gå med ett dragskaft på runt 40 cm.
Oljesug är i detta fall ren nödåtgärd.
av Rådlös
Jo det är som Erikeriksson säger, en nödåtgärd. Men tänk på att det är det enda som gäller för båtägare med inombordsmotorer. Där kan man ju aldrig krypa under motorn. Så visst fungerar det med oljesug.
Därför finns det ett flertal typer av dessa oljesugar. Vanliga handpumpar, vacuumpumpar och elektriska pumpar. Men jag håller med om att den ordinarie pluggen skall användas i första hand. Använd helst inte skiftnycklar. Dom är ofta slitna och halkar över kanterna. Det förstör muttern (pluggen).
Användarvisningsbild
av lilleman
erikeriksson skrev:Hej igen, det väl 1 tum:s nyckel eller möjligen 25 mm hylsa som gäller för att ta bort oljepluggen. Det ska gå med ett dragskaft på runt 40 cm.
Oljesug är i detta fall ren nödåtgärd.
jo det stämmer det är en 1-tumshylsa mvh/roger :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
subsand skrev:Hej Alla!
Nybliven volvoägare. Har kämpat med en renault innan men nu.. nu så.

Man får väl hälsa dig välkommen då;)

Har ett par frågor:

Rost undertill. Hur pass bör man oroa sig för den?

Beror på hur pass det "tagit sig", mest troligen är det ingen fara då det är en "nyare" bil du fått tag på. Rostskydda vid behov.

Olja runt toppen (lite). Är det normalt?

Normalt kan man faktiskt säga, brukar vara ventilkåpspackningen som ger sig i högra främre hörnet innan det går över kamaxeln.
Denna är enkel att byta, behövs minimalt med verktyg.

Jag vet inget om bilen mer än att förra ägaren bara hade den en kort tid och papper fattas på service osv. Tycker den går bra och att rosten nog är det värsta på den annars.

Man kan t ex kolla på oljelockets undersida för att kunna avgöra hur pass välservad den är, avlagringar och "klegg" är inget gott tecken, men behöver trots detta inte vara nån större fara så länge bilen går fint för övrigt.
Se till att göra en service inom kort, så vet du att det är gjort iaf.

Något annat jag bör se upp med ?
Är grön på bilar och bilvård men tänkte försöka så gott det går. Har köpt haynes-boken också.

Kamremmen som nån skev tidigare bör bytas om man inte vet när det är gjort senast, det är i och för sig ingen fara om den skulle åka, inte mer än att man blir stående... Bara att nolla motorn och hänga dit en ny;)
En liten snabbguide på kamremsbyte finner du på min hemsida
Direktlänk: http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2043.html

Tacksam för svar :D
/Mats
av subsand
Bytte olja och oljefilter igår. 25 mm hylsa och en stump gammalt avgasrör som hävarm så gick det. Luftfilter bytte jag också. Det var lite knökigt. Återstår nya tändstift innan långresan.
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]