Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av df939
HEJ!
Min välskötta, gamla volvo har drabbats av ett mysko fel.
Den kan ibland gå 10 mil, för att sedan bli orkeslös och stanna. Får den stå och vila ett tag så kommer den igång, och man kan åka någon km, innan det slår till på nytt! Den hackar och hostar och går knappt. igår kväll var vi till Bollnäs (15km) helt Ok på nerresan men när vi skulle hem så var det kört, stannade 3 gånger! Men, har man inte bråttom, så kan man alltid sitta och vänta till den går igång, men blir lite segt om man ska åka längre sträcka.
Jag har bytt: bränslefilter, bränsle pumpsrelä, kollat och bytt säkringar till bränslepumpar. Den har ca 37.500 mil på mätaren.
Vad kan det vara?
Någon som har en ide??
Bernt
av errim
Hej

Det låter som att problemet är bränslerelaterat. Det jag kan tänka mig är att silen i tanken sätts igen av skräp som hamnat där under 28 års brukande. När motorn stängs av lossnar skräpet för att åter sugas fast efter en stunds körning. Ev kan tankpumpen vara dålig.

Under en plåtlucka; som sitter med 2 plåtskruvar, i bagaget sitter tankarmaturen. Jag skulle ta upp den och kolla silen och pumpens funktion.

Med vänlig hälsning, Bengt
av Rådlös
Jag håller med errim här. Om och när du har lyft ur tankarmaturen, lys med en ficklampa ner i tanken. Men håll ficklampan borta från tankhålet när du tänder och släcker lampan. (Stå helst någon meter ifrån bilen när du tänder och släcker) Kolla om det syns skräp på botten av tanken. Det styrker i så fall errim's hypotes att det är skräp i tanken.
av Tenco
Hmmm. Tror inte detta låter som ett problem som ligger på vägen mellan pumpen och motorn. Skulle gissa på att din LMM tagit sig en smäll. Dom går sönder av väldigt lite. Då får motorn antagligen för mycket soppa och dränks :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Skulle det vara ett allvarligt fel på något inom elektroniken som styr avgasreningen så tänds motorstörningslampan (lambdalampan) och det finns felkod att hämta. Det som inte kan generera felkoder är på bränslesidan (pumpar, filter, spridare, BTR) eller på tändsidan (stift, kablar, lock, rotor) Även mindre fel han generera felkod, men då utan att tända lampan.
Uppdatering av infotainment 2025

Mina installerades under körning. När ja[…]

Ja lamellen sitter på rätt håll o[…]

V50 startar inte

Har samma problem. Helt plötsligt startade in[…]

Har 5 st klippta kablar i höger dörr til[…]