Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!
har en volvo 244 l från -77 som har två stora problem ett av dom är att den ”huckrar” sig lite då man ökar hastigheter (och även lite annars) men den vibrerar även då kopplingen är i tryckt och man bara rullar. jag vet att en tändhatt är dålig och den ska bytas men det känns inte som att det är problemet för iallafall vibrationerna
Om du har en dålig tändkabel som du ser är dålig, tänk då på det du inte kan se . Hur dåliga kan dom andra kan vara då. Detta är service saker, sådana saker som ska bytas. Inte varje år men 10 år, eller 10000 mil eller så.
Går den dåligt/ vibrerar när du står still med friläge i?.
Tänkte annars på knutkors i första hand.
Men testa först o kolla till tändsystemet. Som du ju vet består av lite fler saker än kablarna.
Det var knutkorset som orsakade durrandet, den hade mycket spel och var helt slut.

Jag hade redan beställt nya tändkablar + rotor + tändfördelar hatt och nu går den som en klocka och tänder inte fel längre heller. tidigare ägaren hade även använt fel tändkablar. Tack för all hjälp.
Uppdatering av infotainment 2025

Mina installerades under körning. När ja[…]

Ja lamellen sitter på rätt håll o[…]

V50 startar inte

Har samma problem. Helt plötsligt startade in[…]

Har 5 st klippta kablar i höger dörr til[…]