Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 245GLT90
245GLT-90 med B230F som tidigare gick som en klocka. Började dra orimligt mycket bensin samt bli svårstartad när den var kall. Nu startar den inte alls. Det var precis som om den bara startade på en eller två cylindrar först, innan den hostade igång ordentligt. Tomgången var också orimligt hög de sista månaderna, mellan 1200 och 1500 rpm.

Alla säkringar och bleck är rengjorda/bytta, precis som jordflätor och andra anslutningar. Bränslepumpreläet fungerar som det ska och det låter som om pumpen går. Nya stift och kablar finnes. Rotor och fördelare är OK. Det luktar bensin runt och i hela bilen efter startförsök utom just i motorrummet.

Bilen gick farligt varm ett par gånger på grund av läckande vattenpump och plasten runt kabelnskon till tempgivaren är bränd. Kan felet vara så enkelt? Hur testar jag funktion av tempgivare? Den sitter dumt till och hårt som f_n, kan jag skada något annat än knogarna om jag tar i ordentligt?

Vad är det för givare/sensor som sitter i blocket under tempgivaren? Kan den ha med saken att göra?

Många frågor blev det, hoppas någon kan hjälpa mej.
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
felet är att soppa ledningen har ett brott nånstans så när du försöker starta bilen så pumpar den ut soppan någon annanstans
Användarvisningsbild
av 245GLT90
Tvåförtifeman skrev:felet är att soppa ledningen har ett brott nånstans så när du försöker starta bilen så pumpar den ut soppan någon annanstans
Det låter rimligt när man tänker efter, skall genast lyfta bilen och kolla. Tack för tipset.
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
ja det är då det enda som slår mig när du desutom säger att det luktar soppa överalt utom jusst runt motorn och att soppa förbrukningen har ökat innan den sten dog
Användarvisningsbild
av 245GLT90
Problemet är fortfarande inte löst. Har inte lyckats hitta någon läcka. Paketet med filter och tryckregulator? (är det så den andra burken heter) satt väldigt löst och skramlade men burkarna, slangarna och alla kopplingar var täta. Kanske skall byta filter? Fler idéer? Hjälp!
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
jadu min ide låda är slut ....men du får fortsätta riva o leta ...mest troligen så är felet väldigt enkelt lr så är felet så att när du väl hittar det så är det det minst tänkbara ...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har motorn varit så varm att plasten har smält??? Då blir jag inte förvånad om toppackningen har gått. Men ser du inga andra tecken på det så har den kanske klarat sig.

Det finns två tempgivare, den främre med runda stift är till instrumentet. Den bakre är till tänd- och bränslesystem. Den är dubbel, två ntc-motstånd mellan jord och var sitt stift. Du mäter alltså ett stift i taget mot jord.
-10 grader - c:a 10 000 Ohm
20 grader - c:a 2500 Ohm
80 grader - c:a 300 Ohm

Det är knackgivaren som sitter i blocket nedanför.

Har du några felkoder?
Användarvisningsbild
av 245GLT90
Inga felkoder alls. Vilka är de för ögat synliga indikationerna på brusten toppackning?
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
oftast vatten läcka men du måste ta komp prov på all fyra cylindrarna för att vara säker
Fel efter byte VVT

Gjorde om, tog bort rem och nollade motor med tolk[…]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Kollar på första bil åt dött[…]

Bruksanvisning V90 2017 .

Installerade ISOfix på framsätet i V90n[…]