Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
Hej!

Jag har ett irriterande glapp i framvagnen på min 245 -90, endast på passagerarsidan.

Har bytt följande:
Topplagringar bägge sidor
Fjädrar och dämpare bägge sidor
Bussningar bägge sidor
Spindelled bägge sidor
Krängarstag bägge sidor

Finns inget glapp i inre/yttre styrleder, därför inte bytta.

Har kontrollerat hjullager och dragit åt det som man ska, finns inget kännbart glapp.

Man hör att det klonkar när man kör tex på grusväg samt att det finns ett glapp i hjulet på typ några millimeter åt alla riktningar, dock endast när bilen står på marken. Är hjulet upphissad finns inget glapp.

Börjar ledsna på det här, vad kan problemet vara?

Skickat från min IN2013 via Tapatalk

av S80_140HK
Tack för svaret, men felet sitter inte i dämparen tyvärr. Det här glappandet är anledningen till att jag tog ett ryck och renoverade framvagnen, tänkte att det var lika bra att byta det mesta efter 35000mil och 30år..

av S80_140HK
Marlboroman skrev:Har du efterdragit allt? Har samma bekymmer faktiskt med min och jag hittar det inte riktigt.
Mjo, har varit på och dragit på det mesta. Vettefasen vad det kan vara faktiskt. Kanske borde byta hjullager och styrleder också, men det känns så jäkla onödigt eftersom jag inte hittar nått fel på det. Har läst att styrväxeln kan spricka med intressanta glapp som följd, har du kollat nått på din styrväxel?

Användarvisningsbild
av frasse4
Glapp i inre styrleden känner man ju om man tar tag i styrstaget och drar, sedan skulle väl glappet i teorin även kunna vara i styrväxeln antar jag.
av S80_140HK
frasse4 skrev:Glapp i inre styrleden känner man ju om man tar tag i styrstaget och drar, sedan skulle väl glappet i teorin även kunna vara i styrväxeln antar jag.
Jo precis. Jag har noll glapp i styrlederna, känns väldigt fräscha...

av bönan
Jag hade något liknande problem med min 960. Jag kände inget när jag drog i dem upphissat, men nya inre styrleder gjorde att jag blev av med glapp och vibrationer i ratten vid vänstersväng. Kanske kan vara värt att prova ändå, så dyra är de ju inte.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Glapp i styrväxeln borde kännas på båda sidorna. Snarare mer på vänster sida eftersom stödet för kuggstången är kortare på den sidan om det nu handlar om glapp mellan kuggstång och styrväxelns hus..
Ta hjälp av nån som ruskar på hjulet medan du känner på leder och bussningar innanför hjulet. Är spindeln helt stilla medan hjulet glappar så är det nåt skumt med hjullagret ;-)
Uppdatering av infotainment 2025

Mina installerades under körning. När ja[…]

Ja lamellen sitter på rätt håll o[…]

V50 startar inte

Har samma problem. Helt plötsligt startade in[…]

Har 5 st klippta kablar i höger dörr til[…]