maccus skrev: ↑lör 15 feb 2020, 20:48
LpBp skrev:Dök upp ett konstigt fel efter jag kopplade in min ledramp på min Volvo 245 från 89. Bilen började blödra och ryka rätt rejält som att den går fett och motorn går ojämnt och ryckigt, tomgången existerar knappt .
Jag testade att dra ur kontakten till luftmassemätaren och då gick motorn bra vid tomgång men vid gaspådrag så dör den. Kan det vara så att luftmassemätaren bestämde sig för att ge upp precis efter när jag höll på med extraljusen av en ren slump? Eller kan det vara något annat fel som hänt när jag koppla ljusen?
Hur har du kopplat in ledrampen är det Via ett enkel slutande 40A relä......eller har du gjort någon form av Direkt koppling exempelvis jordkabeln direkt på Batteriets minus pol & Skarvat in plus kabeln direkt på helljusets pluskabel med en ström tjuv 

Skickat från min S52 via Tapatalk
Har kopplat till ett dubbelrelä slutande 50A från Biltema Art. 42-307 hade ledrampen på min v70 innan så tog bara allt och flyttade över till 240 och kopplade likadant som det var kopplat på min V70.
En sladd till pluspolen från ledrampen eller om den gick från relät (minns inte riktigt just nu) och två jordar en från relät, en från ledrampen som är jordad på chassit och en sista sladd från relät till helljus sladden vid vänster framlykta som jag skarvade ihop, jag har heller inte flyttat om någon sladd på relät heller kopplade endast bort jordarna från chassit och plus på batteriet och sen sladden som gick från relät till helljuset när jag flyttade över allt
Ledrampen fungerar helt utan problem och släcks och tänds som det ska, så jag fattar inte hur motorn helt plötsligt kunde gå dåligt när jag startade bilen efter jag var klar med allt, jag kanske råkade kortsluta något eller om jag kom åt något medans jag höll på? Eller så kanske det helt enkelt är lmm som bestämde sig att ge upp just då (ska testa med en ny och kolla om det blir någon skillnad)
Hade trots allt fortfarande plus och minus polerna kvar på batteriet när jag kopplade allt om nu det spelar någon roll?