Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bönan
Jag ska byta bromsar runtom på min 245 93:a då allt är rostigt och kasst. Det finns ju åtminstone 2 olika tillverkare där oken och beläggen skiljer en del. Har det någon betydelse vilket märke man köper om man ska byta allt (sköldar, skivor, ok, belägg)? Måste ju stämma med/utan ABS men spelar det i övrigt någon roll?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns minst ett dussin olika tillverkare om man kollar runt på olika internet sidor. Men att det finns 2 olika modeller på oken har säkert med ABS eller inte att göra idag. Förr om åren när ABS var en ouppnålig dröm för "vanliga" bilister så har Volvo alltid haft 2 olika modeller som faktiskt var utbytbara mot varandra (Girling och ATE). Detta gäller från -67 (140) och frammåt. Tidigare var det också så, men då var det olika (ej utbytbara) system, Girling på modeller med skivbroms fram och Wagner på modeller med trumbromsar fram)
På nyare 240 kan det säkert vara utbytbart men det kan skilja också. Bl.a kan det vara olika diameter och/eller tjocklek på skivorna. Olika modeller/längder på bromsslangar och liknande
Allting går att göra, jag monterade hela bromssystemet från en Amazon Sport (skivbroms fram) på min Volvo PV (trumbromsar runt om) när jag trimmade motorn till över 100 hk (krav från bilprovningen)

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ps ta inte för långa skruvar, blir inte[…]

Felkod bakre lamdasond

Har köpte ny lamdasond men kontakten under st[…]