Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEA
Har en reservdelsbil från 92’, går det att flytta över styrservo från den till min 83:a? Hur mycket jobb är det? Vad behöver jag plocka loss från 92:an för att det ska funka? Vad skulle det kosta/ta i tid om man lämnade bort jobbet?
Man flyttar över styrväxel, nedre delen av rattstången och även spindellederna (kulleder). Detta för att bilar med servo har lite mer castervinkel. Det jag inte är säker på är om fästet på pumpen passar rakt av eller man får använda b23 fäste. Om allt funkar som det ska tar det två- tre timmar plus hjulinställning. Räkna högt fyra timmar på verkstad. Är du normalhändig flyttar du grejorna själv och får hjulinställningen gjord på verkstad.
Inte att förglömma så måste du skaffa en remskiva till vevaxeln också, B21/23 så skruvar man på en extra skiva för att driva servopumpen, b230 har en remskiva med tre spår redan från början.
Ok men om jag lämnar bort monteringen för säkerhets skull och själv fokuserar på demonteringen från 92:an. Exakt vilka delar måste jag då plocka av? Eller är det bättre att köpa delarna anpassat för B23 från skroten?
om inte jag kommer ihåg fel så tog jag servo från en 245 med 230 och monterade på min b23. plockade styrväxel, servopump med behållare samt nedre del av rattstång. remskivan passar inte från 230 på 23:an, testade det först men den passade inte på vevaxeln. dock hade jag en 21/23 remskiva liggandes med en extra remskiva ditskruvad för 3 remmar.
så det ska bara vara remskivan du behöver utöver det du har på bilen
Kan man inte köra remskiva-vattenpump-servopump på en rem och remskiva-generator på den andra remmen? Så har jag på min 940 då den tredje remmen går till AC-kompressorn.

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ps ta inte för långa skruvar, blir inte[…]

Felkod bakre lamdasond

Har köpte ny lamdasond men kontakten under st[…]