Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amy
#1294178
Hej!

Jag är nyligen ägare av en gammal 245 från -79 som är i riktigt fint skick och har gått bra fram tills nu.

I vintras körde jag upp den norrut och då började den krångla lite, hoppa och hosta med mellanrum, men jag lyckades aldrig hitta felet. Sedan har den stått i lite mer än en månad i kylan (närmre -27) och igår när jag skulle hämta den gick det bra att starta bilen.

Men så fort jag började köra kom problemen igen, den hoppar hostar och hackar. Överlag känns det som att den inte får tillräckligt med bränsle. Så jag fyllde tanken och hade i t-röd och lät den stå en stund. Har tyvärr inget varmgarage så den fick stå ute över natten. Nu startade den knappt men när den gör varvar den ojämnt och får feltändningar som smäller rejält. Ibland håller den sig utan växel i men så fort jag lägger i en växel blir den hackig och dör.

Tändstiften är nya och brytarspetsarna ser fina ut, vattnet i tanken borde vara upplöst, bränslefiltret finns det inget extra utöver det i tanken och jag vet inte riktigt vart jag ska börja.

Tacksam för alla tips och spekulationer!
av Tompan60
#1294182
Är det en zenitförgasare/ strömberg på den? Den har ett gummimembran i sig. Går lätt hål i den. Då går den bra på tomgång. Kass eller omöjlig att köra. Membranet är lätt att byta själv och kostar några 10-or bara...
av Tompan60
#1294183
Här ser du hur du gör. Går att göra med förgasaren på plats. Ta bara bort locket. 4 skruvar. Sen 4 skruvar som håller fast membranet. Bara 8 skruvar totalt att lossa. I membranet sitter det små gummiklackar som måste sätta på rätt plats. Lätt jobb. Kom ihåg att sen fylla dämpkolven med ATF olja när du skruvat ihop den..

När jag körde gammal Volvo hade jag alltid 1 i reserv i bagaget...

av Tompan60
#1294187
Skriv gärna här hur det gick. Tror Biltema har membranet. Finns olika. Köp rätt till din bil. Dom får lätt punka i sträng kyla... ofta bytte jag förebyggande på hösten för att slippa punka o dom var så billiga.

Det var tider förr med lättskruvade bilar
av Amy
#1294201
Tompan60 skrev: ons 23 jan 2019, 09:29 Är det en zenitförgasare/ strömberg på den? Den har ett gummimembran i sig. Går lätt hål i den. Då går den bra på tomgång. Kass eller omöjlig att köra. Membranet är lätt att byta själv och kostar några 10-or bara...

Den tanken hade slagit mig också men det är ingen zenithförgasare tyvärr. Det ser ut att vara en SU-HIF 6 som jag tror inte har ett membran. Kan det vara skit som har samlats i förgasaren eller borde den inte gå såpass dåligt?

När jag väntar en stund går den igång hyfsat lätt, sen stryps den på bränsle, smäller till och dör..
av Tompan60
#1294222
Samma princip i den med vacumstyrd förgasare

Sen brukar kolven bli sotig och kärva. Ta isär rengör kolv och huset där kolven löper. Felet är helt klart i förgasaren...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1294797
SU-förgasare ha inget membran, men den ska ha olja till dämpningen precis som Stromberg. I övrigt håller ja med vad som skrivits ovan. Däremot, har du en fungerande förvärmning till luftfiltret? Det brukar saknas/ej fungera på äldre förgasarbilar. Detta är viktigt vid temperturer omkring 0° när luftfuktigheten är som störst. Sedan, kör du inte så ofta med den blir det lätt kondens i tanken och små vattendroppar kan ställa till det. Tanka i 5 liter E85 (billigare och bättre än K-sprit) så "äter" den upp e.v vatten, ställ gärna in bilen över natten någonstans med plusgrader.
Kolla även fördelaren, med en gammal/sliten fördelare är det ibland omöjligt att få brytaravstånd eller förtändning rätt. Fungerar inte vikterna riktigt så kan man få motorn att gå på tomgång, men inte på varv. Sedan måste vakuumdosan också fungera.
Det är mycket mekaniskt på en gammal motor, men det brukar gå att få dom till att gå med ganska enkla medel. Men att få dom att gå "riktigt", det kan vara värre.
av rd350
#1294987
Förkopplingsmotstånd till tändspolen, stter höger sida torped/fjäderbenstorn. Brukar bli glapp i kabelskor. Rostskadad tankarmatur/ bränslerör suger luft. Dålig bränslepump. Dåligt brytaravstånd. Kontaktfel i säkringshållare. Lite olika felkällor att välja emellan...

Skulle nog testa hissa upp framhjulen så de […]

Volvo s80. Blinkersspaksproblem.

Hej hopp. Det är olika spakar beroende p&arin[…]

Kanske något liknande…? F274BDB6-DC6E[…]

Hej där. Låskistorna är dessa mode[…]