Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
Hej
Jag ska byta bromsarna fram på bilen idag & vill fråga om det är korrekt att lägga ett tunt lager med kopparpasta bak på broms klossarna eller ska jag lägga på ett tunt lager med silikon fett ist......

Mvh Peter

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av maccus
Arne skrev:Kopparpasta i kombination med gummidetaljer är ingen bra kombo. Se till att du inte får kopparpasta på gummitätningen.
Hej Arne
Tack ja jag vet om att kopparpasta & gummi damaskerna runt broms kolvarna inte är en lyckad Combo........det var därför jag funderade på att lägga på ett tunt lager med Silikon fett ist för kopparpasta eftersom att Silikon fett är bättre för Gummi detaljerna i broms oket........Men Silikon fett kanske inte är lika stryktåligt som kopparpasta är......

av Amarace
Varför ska du ha nåt fett där överhuvudtaget? Fastnar ju bara diverse skit där då.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har sedan -80-talet smort i klossarna (både i jobbet och på egna) på sidorna och på baksidan med kopparpasta (före det hade vi en grön värmebeständig pasta) och aldrig sett något "skräp" som fastnat där. Vad skulle det vara för något?? Bättre att smörja in det ordentligt så inte rosten får fäste, den sprider sig lätt på obehandlade ytor. Den enda bil jg sett "sladdriga" damaskerna på var farsans gamla 144 -72 som jag hade loss klossarna och smorde in dom och sprutade kopparpasta på spray under damaskerna en gång varje år när jag bytte till vinterdäck (alltid gjort så på alla mina bilar). Så efter 30 år så var det sladdriga och trasiga damasker (hade den inom familjen i 30 år), men kolvar och klossar funkade 100%. Där satt original skivor och ok när den såldes (2008). Endast skivorna bak var svarvade en gång
Användarvisningsbild
av maccus
lennarte skrev:Jag har sedan -80-talet smort i klossarna (både i jobbet och på egna) på sidorna och på baksidan med kopparpasta (före det hade vi en grön värmebeständig pasta) och aldrig sett något "skräp" som fastnat där. Vad skulle det vara för något?? Bättre att smörja in det ordentligt så inte rosten får fäste, den sprider sig lätt på obehandlade ytor. Den enda bil jg sett "sladdriga" damaskerna på var farsans gamla 144 -72 som jag hade loss klossarna och smorde in dom och sprutade kopparpasta på spray under damaskerna en gång varje år när jag bytte till vinterdäck (alltid gjort så på alla mina bilar). Så efter 30 år så var det sladdriga och trasiga damasker (hade den inom familjen i 30 år), men kolvar och klossar funkade 100%. Där satt original skivor och ok när den såldes (2008). Endast skivorna bak var svarvade en gång
Tack för hjälpen Lennarte det får bli ett litet tunt fint lager med kopparpasta iaf bak på broms klossarna & lite på över/underkanten BildBild

Tjenare jag och en polare bytte till sinterlamell […]

Jag har säkert rullat 15k mil med sugfemma. […]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill s[…]

Volvo XC60-27

Min plan är att byta bort fruns Toyota RaV4 -[…]