Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krang
Jag har kraftiga vibrationer från motorn vid omkring 2500rpm. Det mesta i bilen vibrerar vid detta varvtal och jag undrar om det kan vara den dämpare som sitter mellan motorblocket och karossen på kamsidan som tagit slut. Har haft bilen inne på besiktningsreparation och bad dem kolla lite snabbt på motorfästen och kuddar och de ska vara okej.

Så i dag slog jag slag i saken och körde en sväng med vibrationsdämparen bortkopplad från motorn. INGEN skillnad i vibrationer. För mig kan detta betyda två saker.

1) Vibrationsdämparen är defekt och dämpar inte motorns rörelser i denna riktning som man kan tro att det är tänkt. Det skulle medföra dessa kraftiga vibrationer som jag har.

2) Vibrationsdämparen är inte tänkt att dämpa de vibrationer som jag har överhuvudtaget. Felet ligger någon annanstans.

Jag kommer inte längre med det här och ni får gärna hjälpa mig :D :D :D
Användarvisningsbild
av vetten
Tror inte att dämparen är tillför att dämpavibrationer utan snarare tillför att dämpa motorns rörelse vid gaspådrag, dom där vibrationerna som du pratar om kommer dom alltid vid just 2500r/m oavsett vilken växel du har i eller testar du alltid på samma växel? Tycker snarare att det låter som om det är nåt som kommer i obalans kan exvis vara en drivaxel eller dyl.som vibrerar

vetten
av krang
vetten skrev:Tror inte att dämparen är tillför att dämpavibrationer utan snarare tillför att dämpa motorns rörelse vid gaspådrag, dom där vibrationerna som du pratar om kommer dom alltid vid just 2500r/m oavsett vilken växel du har i eller testar du alltid på samma växel? Tycker snarare att det låter som om det är nåt som kommer i obalans kan exvis vara en drivaxel eller dyl.som vibrerar

vetten
Jag var lite inne på samma spår. Har läst om att man kan tappa balansvikter från drivaxlarna som ev. skulle kunna leda till detta.

Det är samma varvtal oavsett växel. Varvar man fritt är vibrationerna mindre än när man kör och belastar fullt. Vibrationerna upphör helt över 3500rpm och gör sig inte heller tillkänna under 2000rpm. Ibland kan det hända att man får med sig lite av vibrationerna på höga varav om man tar ut hela ettan eller tvåan men oftast inte.

Det jobbigaste med detta är att det uppträder omkring 90-100km/h på femman. Trist när man ska köra långt. Kör heller 110 om man säger så.
av krang
krang skrev:
vetten skrev:Tror inte att dämparen är tillför att dämpavibrationer utan snarare tillför att dämpa motorns rörelse vid gaspådrag, dom där vibrationerna som du pratar om kommer dom alltid vid just 2500r/m oavsett vilken växel du har i eller testar du alltid på samma växel? Tycker snarare att det låter som om det är nåt som kommer i obalans kan exvis vara en drivaxel eller dyl.som vibrerar

vetten
Jag var lite inne på samma spår. Har läst om att man kan tappa balansvikter från drivaxlarna som ev. skulle kunna leda till detta.

Det är samma varvtal oavsett växel. Varvar man fritt är vibrationerna mindre än när man kör och belastar fullt. Vibrationerna upphör helt över 3500rpm och gör sig inte heller tillkänna under 2000rpm. Ibland kan det hända att man får med sig lite av vibrationerna på höga varav om man tar ut hela ettan eller tvåan men oftast inte.

Det jobbigaste med detta är att det uppträder omkring 90-100km/h på femman. Trist när man ska köra långt. Kör heller 110 om man säger så.
Det borde ju inte vara en drivaxel eftersom vibrationerna finns även när motorn är frikopplad.
av krang
krang skrev:

vetten

Det borde ju inte vara en drivaxel eftersom vibrationerna finns även när motorn är frikopplad.
Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en Me[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]