Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kristian
#5217
Som nybliven 245 GLT-ägare undrar jag:
Bör man täcka för oljekylaren under den kalla årstiden eller finns det en thermostat någonstans?.
Motorn går inte varm precis enligt den lilla oljetempsmätaren (ligger på 60-70 grader) om den nu är så mycket att lita på.
av Ebbe
#5258
Visst kan du skärma av för oljekylaren på vintern om du inte drar nåt, men kommer inte temperaturen upp bör du nog kolla det vanliga termostatet oxå. Oljetemperaturen bör ligga på 95-100 grader vid normalkörning, detta för att du ska få en bra avdunstning av kondensvattnet i oljan. Kör du bara korta sträckor kan även en avskärmning av vattenkylaren vara ok!
MVH
Ebbe
av Kristian
#5259
Vattentempsmätaren ligger mitt på fältet, men jag gissar att det inte säger så mycket om hur många grader det är på kylvattnet.
Ska jag tolka ditt svar som att oljekylaren har ingen thermostat?
av Kristian
#5369
Om termostat finns så fungerar den inte på min motor eller mätaren visar helt fel.
Test: oljekylaren avskärmad med silvertejp. tempen steg ingenting! 65 grader vid normal motorvägsfart.
det måste väl ändå vare felvisande tempmätare. ingen motor kan väl hålla sig så kall.
Visst, jag har tänkt testa givaren i 100 gradigt vatten, men eftersom den sitter på oljepluggen blir det inte förrän nästa oljebyte.
Ett sista hopp: Kan någon kabel sitta fel??
Problem med tomgång

Kolla på förgasaren, du har förmod[…]

Bör man inte kunna ta denna del via maskinska[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Ok. Ska försöka igen närmast dagarn[…]

Vi som beställt EX90

Nån ny info ang. 800v? Jag är redo at[…]