Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cicaro
dags att besiktiga som sagt tidigare men när jag gick igenom bilen nu upptäckte jag att tutan inte funkade. Finns det nåt sätt att mäta om det kommer fram signal till tutan eller måste man helt enkelt hämta en annan tuta på skroten och testa?
Användarvisningsbild
av #27
Hej Cicaro.

Det går bra med en vanlig test mejsel när du mäter vid tutan..
av krang
#27 skrev:Hej Cicaro.

Det går bra med en vanlig test mejsel när du mäter vid tutan..
Om du har ström till hornen och dom ändå inte ljuder så kan du testa att spruta in 5-56 i membranen. Det hjälpte mig när den ena rostat ihop. Har fungerat sen dess. :D
av Cicaro
ska testa det, upptäckte bara att tutan visst sitter under bilen alldeles innanför skyddskåpan, känner inet irktigt för att lägga mig ute på uppfarten i frosten utan pallbockar och försöka komma in under dan före julafton :( krang, det där låter som det skulle kunna vara felet för tutan fungerade lite halvtaskigt ett tag innan jag ställde av bilen under hösten, och det var nu när jag ställde på den igen som den inte funkade...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kablarna kommer ur härvan uppe vid frontplåten och går ner över kylfläkten. Inte helt ovanligt att de går av på vägen ner. Har du inte ström ner och säkringen är hel så prova att skarva på nya kablar.
av Cicaro
så om ni vill höra historien om hur det hela slutade.....

Hade ont om tid så jag tog på långa pipen oc hfyllde upp hela tutan med 5-56 vilket inte hjälpt edet minsta..

Således tänkte jag att om jag ändå skulle åf byta signalhorn så kunde jag ju testa med nåt kraftigare och letade runt efter en gammal burk(numera säljs den inte) no nåtning och fyllde upp tutan med... sen körde jag från sthlm ner till malmö och tutan funkade inte men började surra lite nrä man tryckte på signalhornet... upp med 5-56 igen dom 2 dagarna jag åkte runt där nere.. sen när jag skulle upp igen så fyllde jag åter igen med de ndär gamla burkan.. i sthlm ingen reaktion alls.. sen åkte jag ner till mina föräldrar efter att ha fyllt upp med 5-56 och nrä jag parkerar utanför mitt jobb och testar ljuder tutan finfint!!!

Tilläggas bör också att elschemat som volvo har som säger att det enbart är handbromsen som är ikopplad på lampan som varnar för handbroms ljuger, även varningen för bromsservovätskenivån ligger på den.. fyllde innan resan upp alla servovätskor som låg nräa miniminivån och helt plötsligt slocknade lampan som varit ett helvetes mysterium hela sommaren :D Nu är dom som sagt i annat inlägg bara att spänna vajern och rulla igenom ombesiktningen på parkerignsbromsen!
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]