Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Hej. Jag har en 245 -92, 5 vxl. som under hela sin "livstid" har varit trög i växellådan. Speciellt ettans växel vid start från stillastående. Bilen var från början leasingbil, och då klagade jag alltid på den tröga växellådan vid service. Det hette varje gång att det var "åtgärdat". Men det blev knappast bättre. Vi var flera på jobbet som hade jämngamla bilar och helt säkert ur samma serie. Det var fler som klagade på tröga växellådor.
Så småningom fick vi lösa in bilarna, firman ville inte ha leasingbilar längre. Och jag har kört min under alla år.
Vid senaste besiktning (godk. noll fel!) såg jag att det hängde en oljedroppe under växellådan. Och det var lite kletigt runt omkring. Inte överdrivet, men ändå så att man förstog att det läcker!
I samband med ett verkstadsbesök nyligen, bad jag också att dom skulle kolla oljan i växellådan. Och det gjorde dom, och har fyllt på olja för 30 kr. enligt fakturan. Olja för 30 kr kan knappast vara några stora mängder? Någon deciliter, eller två?
Men det märkliga inträffade att växellådan blev som förbytt! Det behövdes ingen "Starke Arvid-arm" för att manövrera lådan. Det var helt enkelt så som man förväntar sig av en normal bil med en fungerande växellåda.
Kan det ha varit så att det hela tiden har varit fel olja från början i växellådan? Jag skötte service på märkesvärkstäder ända upp till 27 500 mil. Därefter tröttnade jag, och brukar låta serva den varje år i stället. Oavsett miltal. Jag har valt mindre verkstäder i min närhet, till jobbet, bostaden av praktiska skäl. Den börjar närma sig 32 000 mil nu.
Kan det vara så att märkesverkstäderna under alla år har använt fel olja, (av slarv eller okunskap? Dom gjorde bort sig rejält i ett annat oljeärende. Men den historien kan vi ta en annan gång, för den som vill höra) och att den här lilla verkstaden har helt andra rutiner med växellådsoljor?
av erikeriksson
Hej, har själv undrat vad det ska vara för olja i 5växlade lådan. Har en 245 1988 18 000mi. Har haft liknande problem. Har prövat olika syntetiska motoroljor och ATF oljor.

Har märkt att 740 är mycket mer lättväxlad med samma låda, så nu ska jag pröva en olja som jag tror volvo har i dessa lådor nämligen Castrol SMX-S. Tror att volvo har olika rekomendation för 240 och 740?

240 verkar också känslig för att länkaget mellan spak och låda är väl smöjd tex kulan som spaken sitter i.
av Rådlös
OK, jag får göra ett "långtidstest" för att utvärdera oljan.
Måste man ta ner lådan och öppna den om man skall byta tätningen vid utgående axel? Eller gör man det från utsidan, på plats?
Användarvisningsbild
av Caffis
Har för mig om lagret i svänghjulet är lite trögt (växlådans in gående axel) drar den med sig axelen och det blir ett helvete att få i ettan SRRRRRRAAAAPPP. lika så med backen. rrrRRRRrrrrraaapppp.
Användarvisningsbild
av Caffis
Ne det lagret som sitter i swenghjulet mycket vicktigt att byta när man byter koppling.
av Rådlös
OK! Stödlager i bakre vevaxeltätning, heter det i verkstadshandboken.
Tack för upplysningen i alla fall. Det får stå på tur den dag kopplingen behöver bytas, och det är inte aktuellt ännu.
Bara för att jag skriver så här berömmande om min bil nu, så mjuknar väl kopplingen och börjar hugga eller slira om några veckor?
av 164anders
castrol smx-s är mycket bra olja har den i både min 164 och 940 den funkar klockrent
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]