Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#4920
Hejsan.

Är det någon som vet vilken typ av tändstift det sitter i en 340GL b200f -89. Bilen står i garage en bra bit härifrån så jag kan tyvärr inte kolla det särkilt smidigt. Har för mig att det är C62LS som sitter i den, någon som kan bekräfta eller dementera?

Sen tänkte jag byta fördelarlock på den och då även rotorn, vart sitter rotorn någonstans och hur byter jag den?

/Anders
av Addekarlsson
#4922
Vad du ska ha för tändstift, det ser du i "katalogerna" dom har på mackarna och liknande. Det vill säga, där du köper dina stift. :D

Rotorn, den ser du när du lyft på fördelarlocket. När du sett rotorn, så är det bara dra den rakt upp, och trycka dit den nya. Går inte att sätta fel, för det är styrspår på rotorn. Värre än så var det inte med rotorn. :D

Lycka till!

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Brainy
#4923
Problemet är att min bil inte finns med i biltemas tabeller :S
Det jag kan hitta är 240 med en b200f men då är det RC26LS och jag vill bestämt minnas att det sitter C26LS(eyquem) i bilen men jag är inte säker.

Låter kanon då byter jag rotorn och fördelarlocket! är väl antagligen lite onödigt men bättre föregå fel än att bli stående :) Har kört 3000mil med bilen under 3år, den har gått 15000 mil och jag har inte en aning om när föregående ägare bytte.

/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
#4924
Slänger in en fråga till.
Funderar på om jag ska använda halvsyntetisk motorolja (10W-40) eller helsyntetiskt och då 5W-40 eller 5W-50.
5W40 ska ju vara till bilar som inte körs så hårt och verka för en lägre bränsleförbrukning, då är ju frågan om min bil inte har för gammal motor för att köra med så tunn olja så jag istället lär använda 5W-50? eller ska jag helt enkelt använda halvsyntetisk? vad är skillnaden förutom att den halvsyntetiska är billigare?
Numer går bilen max. 7-800mil om året och oljebyte sker varje vår.
/Anders
av Addekarlsson
#4929
Stiften kan jag inte hjälpa dig med.... Hittar inget jag heller om det.

Men vad gäller oljan, så kan du med gott samvete spilla i helt vanlig delsyntet. Finns ingen anledning att kosta på helsyntet, om du inte vill köra på helsyntet av egen vilja så att säga.
Hade du däremot haft en turbo av samma årsmodell, så hade jag rekomenderat helsyntet.

Skillnaden ligger i att helsyntet har bättre smörjegenskaper samt är värmetåligare. Alltså, helt suveränt till en turbo. :D

Däremot, har man oljeläckage i motorn, så är inte helsyntet lika bra lngre som du kanske förstår. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Brainy
#4989
Ska svara på min egen fråga ifall någon annan börjar undra om samma ämne.

Det sitter i bilen just nu eyquem RC62LS

Köpte ett paket på biltema med fördelarlock, rotor och tändstift för 139kr, helt ok. med tanke på att bara tändstiften kostar 79kr annars.
Eller tänka på vad de kostar orginal *huga*

/Anders
Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]

Har en S60 D5 årsmodell 2012. Bränslem&[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

När du har den extra justerskruven monterat […]

röd diesel

Isak Nu är det nog skillnad på hur RME[…]