Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av redwee
Hej!

Mitt första inlägg här. Har en gammal 240 från -78 i fint skick, och har nu fått tag på en analog tillbehörs mätare till denna. Volvos yttertempmätare VDO.

Nu till min fråga, vet någon var man kan få tag i en givare som funkar ihop med mätaren? Har sökt på nätet men inte funnit något användbart.

Bild
Bild
// Joel
av Rådlös
Om du inte hittar något original kan du ju alltid experimentera lite. Prova t.ex en tempgivare för motortemperaturen, äldre modell som fanns i både sena B20 och tidiga B21-motorer. Den är ett temperaturkänsligt motstånd som ändrar Ohmvärde med temperaturen. Prova och se hur instrumentet reagerar. Det finns två olika sorter av dessa motstånd. NTC, Negative Temperature Coefficient. Motståndet minskar med en ökande temperatur. Det är denna modellen som är tempgivare i motorer. Sedan finns motsatsen, PTC, Positive Temperature Coefficient. Motståndet ökar med temperaturen. Dom kanske också finns i bilar, men vanligtvis inte i Volvo.
När du har experimenterat lite så hittar du ett mätområde som stämmer till ditt instrument. Ett sådant motstånd kostar några tior på ELFA. Men eftersom du skall ha det sittande i lite "tuff" miljö i väder och vind någonstans i fronten, så bör du göra någon sorts "specialmontage" med en hållare på något sätt där det sitter skyddat mot mekanisk påverkan. Sand, grus och vatten etc. etc.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ytterligare tips är att om man finner en givare som är relativt nära i mätområdet så går det faktiskt att justera denna mätare på en potentiometer.
Ja och är det inte i hålet efter "VDO" förresten!? Det är typ 20år sen jag pillade med detta så minnet kan eventuellt svikta... ;)
av Rådlös
På tok för dyrt för något okänt som kanske ändå inte passar. Köp i stället några olika sådana här och experimentera dig fram: http://www.electrokit.com/ntc-150ohm-50 ... Ajgc8P8HAQ
Även om du köper 10 olika så har du pengar över till annat. Och dom säljer även trimpotensiometerar till överkomligt pris om du skulle behöva en sådan.
Mätaren fungerar så att en stabil spänning skickas ut från instrumentet. På motortempmätare är den spänningen 10 volt. Kanske något liknande i ditt fall? Sedan går spänningen genom en amperemätare. (Den som du har i panelen) Från amperemätaren går den till NTC-motståndet som i sin tur jordar kretsen. Eftersom NTC-motståndet ändrar ohmvärdet med temperaturen ändras amperetalet efter motståndet. På så vis får du fram temperaturen.
Jag skrev i början att du kunde pröva med en motortempgivare (från närmaste bilskrot). Den ger dig svar på om mätaren fungerar och hur den reagerar på en "känd" givare.
av redwee
Tackar för svar, får bli ett test med motortempgivare :-)-) Är ju somsagt mycket pengar. Men får bli att exprimentera lite.

Behöver motståndet sitta ute vid givaren tro? eller kan man sätta motståndet direkt på kabeln som går ut till givaren?
av Rådlös
Det är motståndet som är givaren som då måste sitta ute. Men om du vill sätta en trimpot för att kalibrera givaren så kan den förmodligen sitta inne vid instrumentpanelen.

Bild
OBS! Endast ett bildexempel (som jag har lånat från Tradera. Risken är ju stor att bilden försvinner när varan är såld på Tradera)
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]