Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Har en 360 -87 med B200F och en 244 -80 med en B21A. 360:n kommer att gå till skroten förr eller senare och jag undrar om det går att plocka insprutningen från den bilen till 240:n? Rakt av antar jag det inte går men går det att ta delar från B200-motorn och komplettera innan man installerar de på B21:an? Eller är det helt lost cause? Typ ta insuget och lite sådana delar och köpa motorstyrning från en lika gammal 240 och få det att lira på något vis?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det sitter inte samma system på 360 modellerna som 240, så blanda går kanske inte. Du får nog i.s.f använda allt från 360-in (ink. topplock och tändning). 240 med B21/B23 med insprutning hade ett mekaniskt system som heter K-Jetronic, senare hade ett elektroniskt som heter LH-Jetonic. 360 hade en mellanmodell av insprutningen som heter LE eller LU-Jetronic (beroende på om det är katalysator eller ej). Har aldrig gjort detta så det är bara funderingar
av Schmoyoho
Satt tre burkar under bilen: en cylinderformad och två som såg ut som överkörda cylindrar (ovala). Cylindern satt först så jag antar det var en katalysator <=> B200F -> LU-jetronic. Men eftersom det låter som det inte är något byte rakt av så får det nog vara.
Användarvisningsbild
av lennarte
Enklast är att titta efter Lambdasonden. Den sitter i grenröret ovanför flänsen mot främre avgasrör, nedanför flänsen i främre röret eller i framdelen på katalysatorn (tror det står LE eller LU på boxen). Det borde inte vara omöjligt att göra jobbet, skillnaderna är inte så stora. LE/LU modellen har en "termotidgivare" för kallstartventilen som sitter längst bak på topplocket, medan LH sköter det genom boxen via den "vanliga" temp.givaren för motorstyrningen och topplocket saknar nog det hålet (kan vara pluggat??). Men alla boxar och givare måste vara med, för såpass mycket skiljer det. LMM-en är ju också helt olika och dom mäter på helt olika sätt, men gör ju samma jobb. Tändsystemet är inte kopplat ihop med bränslesystemet (tror jag) men däremot sitter det nog en givare på svänghjulet eller på svängningsdämparen (remskivan) istället för Hallgivaren/vevaxelgivaren
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
är rätt komplicerat att bygga om, men det går om man plockar allt i elektronikväg, har också för mig som lennart säger att tändsystemet är separat från motorstyrning vilket gör att du kan behålla orginal tändsystem iallafall
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]