Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo
Har en 240 87:a GLE och undrar hur tar man bort ratten på bilen?
Användarvisningsbild
av olafixar
Använd rondell... (B)

...eller så demonterar du ratten och skruvar bort muttern som sitter i rattstången tror att det är en 19mm hylsa du behöver (R)
Användarvisningsbild
av volvo
Du menar mitt i ratten så sitter den en mutter på 19mm.
Den teorin har vi redan testat på ratten, den finns nemligen inget man kan ta loss framför ratten.
Användarvisningsbild
av olafixar
Ja men då behöver du en utdragare...det har jag iof ALDRIG behövt...brukar lossna om man "bankar" och drar på den...MEN muttern måste bort (S)
Användarvisningsbild
av volvo
Webbmaster skrev:Ja men då behöver du en utdragare...det har jag iof ALDRIG behövt...brukar lossna om man "bankar" och drar på den
Jag glömde säga att nästan hela ratten sitter ihop utan tuta knappen.
Annars är det som hela ratten är ihop finns inga kanter på den, så jag vet inte hur man får loss den.
Vi har tittat runt hela ranten finns inget som tyde på att man kan ta upp nått så man kan se en mutter som alla andra bilar har.
denna modell måste vara speciel
flera tips?
Användarvisningsbild
av olafixar
ehhh...en -87 inte är det en krockkudde i ratten??? då kan det ju krångla till det lite {:-O men annars så SKA centrum kåpan bort...för att du ska komma åt muttern
Användarvisningsbild
av volvo
Nej, vi fick den sista gammla modellen på bilen vi har muskelservo på bilen så inget lyx på bilen finns inte.
M men hur kommer man åt muttern?
Jag vet inte, kanske dom satt dit ratten på ett annat vis då är frågan vad finns det för andra vis?
av Nyberg
Det låter nästan som om att du inte har en original ratt, Stämmer det?
Användarvisningsbild
av volvo
Jo det ska vara original ägarn före har aldrig bytt den, bilen har bara haft två ägare han och jag.
av Nyberg
Men då ska det ju gå att ta bort tuta knappen. Och där ser du sedan..
Multirem fladdrar (Slo Mo-video)

För att förtydliga vad jag sa om bytesin[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]