Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raine
Jag besiktade bilen (460 SE -94) & fick följande svar:

CO -halt tomgång 5,0 (0,5)
HC -halt tomgång 184 (100)
CO -halt förhöjd (2500) tomgång 3,9 (0,3)
LAMDA -värde förhöjd tomgång, felaktigt 1,06 (0,96 - 1,04)

Till saken hör också att jag hade 20% K-sprit i tanken. Men verkade inte hjälpa mycket.

Jag vet ungefär hur Lambdasond & katalysator fungerar. Men hur ska jag veta vart felet sitter?
Vilken ordning letar man felet?
Jag har ju inga mät instrument hemma!

Vore tacksam för alla svar jag kan få

/Raine
Senast redigerad av 1 Raine, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
För det första har du läckage på avgasröret. Lambdavärdet borde vara lågt när motorn går så fett.

Katalysatorn är inte problemet. CO ska ligga på 0,5-1% före katten, du har mycket mer.

Utan mätinstrument kommer du ingenstans. Du kan hitta en multimeter för under hundralappen, den här t ex: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81483

Lambdasonden pendlar mellan 0,2-0,8 V när allt är som det ska och motorn är varm. Låg spänning när motorn är mager och hög när den är fet. På din motor ska den alltså ligga hög. Gör den inte det ljuger den, och då är det bara att arkivera den i soptunnan.
av Raine
Helt rätt, sista ljuddämparen är trasig. Men menade du att läcka är innan katten?
Ok, sånt mätistrument har jag, det var "typ" CO mätare jag menade. Vart mäter jag jag värdet?
En annan fråga är, kan jag rengöra Lambdasonden?

/Raine
av mr_west66
Hej, du kan ju börja med att laga hålet i ljuddämparen, då det blir fel värde pga att den suger luft igenom hålet.
ta bilen ut på en liten tur med höga varv på låga växlar för att blåsa ut eventuell skit/sot, detta gorde bes. mannen på min bil då blev det bra.
du kan ju se om det hjälper att göra ren lamda sonden, om du får loss den :P

värdet på lamdasonden mäter du i någon kopplingsplint på sondens kabel.

G.L.
av Raine
Okey! Thanx ...

Jag ska börja med & köpa ljuddämaparen bak.

Tack för båda svaren, hjälper en hemma meckare !

/Raine
av Raine
Jag har fått upp bilen i luften i dag. Tjohhooo

Jag mätte lambdavärdet och fick svaren:

0,007volt (i den kabeln som har 2 kablar)
0,015volt (i den ensamma kabeln)

Jag har inte lagat något hål i avgasröret ännu (utgår ifrån att det finns en läcka kring grenröret), men vad betyder värdena i respektive kabel ..?? Vilken av dom ska man mäta upp efter att man lagat eventuellt hål kring kröken?

/Raine
Användarvisningsbild
av Sparkz
I den tvåpoliga kontakten ska du ha 12 V mellan stiften. Det är matningen till värmeelementet i sonden. Har inget schema här, men det kan finnas en säkring för den.

Den ensamma kabeln är signal. Styrenheten lägger ut 0,5V, och sonden drar den upp eller ner beroende på om motorn är fet eller mager. Normalt pendlar den mellan c:a 0,2-0,8V. (Sonden säger att motorn är mager - styrenheten fetar upp - sonden säger fet - styrenheten magrar ut osv)

Låg signal betyder att sonden säger mager, alltså ljuger din sond.
Men dra isär kabeln och kolla så du får 0,5V ur styrenheten. Var motorn varmkörd när du mätte? Sonden behöver komma upp i 300º innan den funkar. Eftersom förvärmingen inte verkar funka kan det vara så att den inte kommer upp i arbetstemp, så fixa den först och mät igen.

EDIT: Missade att du har en läcka i avgasröret framför sonden med. Det kan också vara en orsak till att signalen säger mager...
av Raine
Ska kolla efter en säkring först, till värmeelementet.
Jag ska laga den först.
Sen ska jag även kolla vart läckan sitter när bilen är kall, med dammsugare bak i avgasröret (ett tips jag fick).

Jag hade motorn varm, men jag minns inte exakt när jag mätte styrenheten ( kabeln till jord) , i början var den alla fall väldigt låg.
I slutet mätte jag allting i kretsar, dvs, allt gick igenom instrumentet.
Kan det vara styrenheten som inte skickar ut signalen (0,5v) ?

/Raine
av Raine
Säkringen var sönder till uppvärmningen av sonden.

Jag har nu plockat bort sonden & rengjort den. Men kan man plocka isär själva sonden på nåt sätt ? ... tex elkablar etc.

/Raine
Användarvisningsbild
av Sparkz
Allt går att plocka isär. En del saker går att plocka ihop igen efteråt, men inte en sond...

Det sitter en plåtkåpa utanför själva sonden, så den kommer du inte åt att rengöra. Det som kan göra nytta med en rengöring är gängorna, en sond med tre trådar jordar signalen genom avgasröret.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]