Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej gott folk!

Min gamle 240 började bete sig konstigt idag när jag var ute och körde. Den började hacka och vibrera vid fullt gaspådrag utan att den accelererade nämnvärt. Jag var ute och lekte lite efter nå tomma småvägar och då börjar den dra svindåligt helt plötsligt efter en halvtimmes bredställ. Märkte att om man snällt gasade mer och mer så den kommer upp i varv så börjar den dra bra igen som den ska. Jag skulle köra upp för en backe som jag alltid brukar köra i när jag skall svänga från landsvägen hemåt och där orkade inte motorn driva bilen på 2an i ens 2000 varv och jag fick backa ner och ta lite sats och varva så hjulen spann för att den inte skulle sluta driva. Stannade av och provade frivarva motorn lite under huven och där samma fenomen, går upp i varv som den ska om man gasar mjukt men vid plötslig fullgas utan belastning så small det i grenröret eller insuget och motorn tvärdog. Startade om och parkerade bilen och här sitter jag nu och skriver detta inlägg.

Är det den berömda åkomman som sägs brukar komma förr eller senare med dessa Solex Cisac förgasare? Att det andra vakuumstyrda spjället har börjat kärva? Eller är det nåt så enkelt som vatten i bränslet eller i fördelaren? Byter nog till en pierburg om det visar sig vara förgasaren.

Kan tillägga att det var runt nollgradigt och snökaos, fuktigt väder och mycket nysnö.

Tack för svar!
Det är minst 5% etanol i all bensin som säljs i Sverige i dag. Så hypotesen om vatten i bränslet kan du nog "lägga längst bak" under tänkbara fel. (Om du inte har mer vatten än bensin i tanken?)
Hur har du med tändning, stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole, vacuumförtändning? Har du brytarspetsar eller brytarlös tändning? Och luftfilter, hur gammalt är det?
Rådlös skrev:Det är minst 5% etanol i all bensin som säljs i Sverige i dag. Så hypotesen om vatten i bränslet kan du nog "lägga längst bak" under tänkbara fel. (Om du inte har mer vatten än bensin i tanken?)
Hur har du med tändning, stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole, vacuumförtändning? Har du brytarspetsar eller brytarlös tändning? Och luftfilter, hur gammalt är det?
Brytarlös tändning med vevaxelgivare och knacksensor. Rotor och lock är kanske 1500mil gamla från förra året, tändkablarna också, men har nya på g som jag beställde tidigare för att ha som säkerhet i skuffen nu när vintern är kommen, kanske provar byta, men det ska nog inte va nå fel på det locket och rotorn som sitter nu då jag kolla dom i förrgår och dom var i fint skick. Stift nybytt till Volvo original rekommenderade för denna motor. Spolen är faktiskt en gammal spole som har gått 45000mil eller så från skroten då jag bytte från min originalspole i fjol, ligger i skuffen och har bara gått 15000mil, kanske provar det då felet jag hade inte låg i spolen. Luftfiltret jag hade var ett skuminsatsfilter från Pipercross som jag installerade bara för nån vecka sen, men provade byta ut den till ett originalfilter innan jag parkerade bilen utifall att det var för att filtret var blött men det blev ingen skillnad.

Detta tändsystem är något franskt (Bendix/Renix) påhitt som kallas för REX och tändningen går inte att ställa själv, sitter någon primitiv styrdator trots förgasarmatning.

Vakuumförtändning är något nytt för mig så det har jag faktiskt ingen koll på.
Kom felet plötsligt vid "buskörning" är soppafiltret definitivt en ide värd att kolla, det "ruskar om" i tanken då. Men även kamremmen bör kollas att den är rätt, den kan "hoppa" en kugg om det är dåligt efterspänt och blir det också "orkeslöst"
Nu går den bra igen. Jag bytte stift till några relativt fräscha NGK stift jag hade liggandes och nu går hon som en dröm igen. Vet inte om det var jag som inte drog åt stiften med rätt moment sist jag bytte så det blev nån kompförlust eller vad det nu kan ha varit.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]