- tis 22 nov 2016, 20:30
#1127426
Hej gott folk!
Min gamle 240 började bete sig konstigt idag när jag var ute och körde. Den började hacka och vibrera vid fullt gaspådrag utan att den accelererade nämnvärt. Jag var ute och lekte lite efter nå tomma småvägar och då börjar den dra svindåligt helt plötsligt efter en halvtimmes bredställ. Märkte att om man snällt gasade mer och mer så den kommer upp i varv så börjar den dra bra igen som den ska. Jag skulle köra upp för en backe som jag alltid brukar köra i när jag skall svänga från landsvägen hemåt och där orkade inte motorn driva bilen på 2an i ens 2000 varv och jag fick backa ner och ta lite sats och varva så hjulen spann för att den inte skulle sluta driva. Stannade av och provade frivarva motorn lite under huven och där samma fenomen, går upp i varv som den ska om man gasar mjukt men vid plötslig fullgas utan belastning så small det i grenröret eller insuget och motorn tvärdog. Startade om och parkerade bilen och här sitter jag nu och skriver detta inlägg.
Är det den berömda åkomman som sägs brukar komma förr eller senare med dessa Solex Cisac förgasare? Att det andra vakuumstyrda spjället har börjat kärva? Eller är det nåt så enkelt som vatten i bränslet eller i fördelaren? Byter nog till en pierburg om det visar sig vara förgasaren.
Kan tillägga att det var runt nollgradigt och snökaos, fuktigt väder och mycket nysnö.
Tack för svar!
Min gamle 240 började bete sig konstigt idag när jag var ute och körde. Den började hacka och vibrera vid fullt gaspådrag utan att den accelererade nämnvärt. Jag var ute och lekte lite efter nå tomma småvägar och då börjar den dra svindåligt helt plötsligt efter en halvtimmes bredställ. Märkte att om man snällt gasade mer och mer så den kommer upp i varv så börjar den dra bra igen som den ska. Jag skulle köra upp för en backe som jag alltid brukar köra i när jag skall svänga från landsvägen hemåt och där orkade inte motorn driva bilen på 2an i ens 2000 varv och jag fick backa ner och ta lite sats och varva så hjulen spann för att den inte skulle sluta driva. Stannade av och provade frivarva motorn lite under huven och där samma fenomen, går upp i varv som den ska om man gasar mjukt men vid plötslig fullgas utan belastning så small det i grenröret eller insuget och motorn tvärdog. Startade om och parkerade bilen och här sitter jag nu och skriver detta inlägg.
Är det den berömda åkomman som sägs brukar komma förr eller senare med dessa Solex Cisac förgasare? Att det andra vakuumstyrda spjället har börjat kärva? Eller är det nåt så enkelt som vatten i bränslet eller i fördelaren? Byter nog till en pierburg om det visar sig vara förgasaren.
Kan tillägga att det var runt nollgradigt och snökaos, fuktigt väder och mycket nysnö.
Tack för svar!