Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 240 -88 med insprutning som stått i garage ca 3 år nu.
Stoppade i ett batteri å pröva att starta men den gick bara på startgas. Bytte förpumpen i tanken idag för den gamla gick inte.
Men samma fel fortfarande. Den går bara på startgas.

Kollat så det finns bensin både i slangen fram till huvudpumpen samt efter bränslefiltret under bilen. Bränslereläet klickar också när jag vrider på tändningen.

Bilen går fint så länge man matar den med startgas. Bägge bränslepumparna går.

Kan spridarna vara felet? Någon som har några tips?
Har för mig att 240 inte har spridarrelä, eller som det egentligen heter, radioavstörningsrelä. 740 har alla kablar i en härva, men 240 har en egen kabelhärva för tänd och bränslesystemen.
Enklast (och billigast) är att tanka i c:a 30% E85 i tanken och köra en stund på startgas och låt den sedan stå. Har du tur så startar den om någon dag annars töm ut alltihop och häll i ny bensin. E85 är väl så bra som karburatorsprit (som också består av etanol) att lösa avlagringar och suger upp vatten bra, samtidigt som det höjer oktantalet som har tappat en del på 3 år
Hällde i 25 liter ny bensin å de va bara nån liter gammal kvar så de borde vara lugnt.
Det är sant om att 240 inte har något spridarrelä så de är ju iaf borträknat.
Isproppar eller kondens har jag nog inget heller då den stått i varmgarage hela tiden.

Kommer ingen bensin in till tändstiften då dem är snustorra.
Tänker att det måste vara något elfel av nått slag... Bilen gick bra när den ställdes där för 3 år sedan.
Frrla: T-röd består av 96% etanol med färg, lukt- och kräkmedel och resten vatten. Etanolen i E85 är 99,98% etanol. Tillsammans med bensin 15%, kan man då räkna kräkmedel och färg så att en eventuell låga skall synas om det brinner. En liter T-röd kostar på Biltema 40 kr. En liter E85 kostar runt 10 kr.
Wanke: Bensin som står i flera år kan bilda hartzbeläggningar på tankar och i slangar m.m. Det bästa lösningsmedlet mot detta är etanol! Det finns ju flera ställen att kolla på om det kommer fram bränsle. T.ex returledningen efter bränsletrycksregulatorn. Lossa den och stoppa ner den i en PET-flaska. Gör startförsök och se om det kommer bränsle där. En medhjälpare är värdefull i detta läget. Man kan ju lossa spridare också för att se om det sprutar något ur dom. Men detta blir lite söligt med bensin lite okontrollerat. Tänk på brandfaran och stå utomhus när du gör den övningen. Och Rökning Förbjuden! Spridarna kan ha kletat igen med det ovannämnda hartzet. Prova att ställa dom med botten neråt i en burk med E85 någon dag. Det kanske löser upp? Man skall också kunna lyssna på spridarna om dom öppnar (när dom sitter på plats) Kanske är läge för ett stetoskop? Finns på Biltema, 100 kr, tror jag? Det skall finnas en Schraederventil på fuelrailen, sådan som är på däcken, där man kan ansluta en bränsletryckmätare, om man har någon. Men öppna inte den ventilhatten om motorn är igång. Det är fullt tryck där. Det borde ju fungera som med PET-flaskan där också, öppna ventilhatten, sätt på en lämplig slang och led ner i en PET-flaska. Kör på startmotorn. Kommer det bränsle?
Rådlös skrev:Frrla: T-röd består av 96% etanol med färg, lukt- och kräkmedel och resten vatten. Etanolen i E85 är 99,98% etanol.
Då är de något annat jag tänker på som söker sig under bensinen, men blandar sig med vatten.
hade det i en flaska med bensin för ett tag sen, och när de stod några timmar såg man att det började separera
Rådlös skrev: Det skall finnas en Schraederventil på fuelrailen, sådan som är på däcken, där man kan ansluta en bränsletryckmätare, om man har någon
Inte på en -88. Finns på 940 så det "kom" väl typ -90 - 91 eller däromkring. På dessa äldre får man dela på kopplingen vid ingången på railsen och sätta i en adapter med en manometer på (specialverktyg). Biltema har en sats som kanske funkar, men den kostar en "tusing" eller så. Det räcker att lossa returen efter BTR-en, det ska fylla en petflaska ganska fort. Spridarna hörs om man håller örat nära eller håller en lång skruvmejsel mellan en spridare och tinningen. Du kan inte "plocka ur" en spridare och kolla att den sprutar, du får lossa hela railsen och lyfta alla spridarna och hålla en låda (avlång blomlåda funkar fint :lol: ) Det funkar att mäta bränsletrycket på dom med "Schraederventil" med en enkel däcktrycksmätare också..... :roll:

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å a[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]