- mån 28 feb 2005, 21:14
#4864
Har en 360 -88 (b200f). Motorn är bra, resten av bilen verkar vara i äldre skick än vad tillverkningsåret anger.
Nu har jag lite problem med kylningen. Sedan en tid tjuter remmarna när jag startar och tystnar först efter ungefär en kilometer (eller när jag frikopplar och varvtalet sjunker).
Innan dess hade jag lite problem med att kylvattnet försvann, vilket jag löste med att fylla på nytt. Efter att detta hållt på ett tag tröttnade jag, kikade lite på kylaren och insåg att den var i riktigt risigt skick. Bilbudgeten medgav inte köp av någon ny-begagnad kylare, så jag tryckte i en burk mirakel-kylartätning vilket resulterade i att vattnet höll sig kvar i systemet.
Nu däremot blir motorn väldigt varm och kokningsbenägen, särskilt om bilen inte får ligga och kyla sig på motorvägen.
Gissningsvis har väl remtjutet något med det hela att göra (typ att det slirar, att vattnet inte går runt i tillräcklig utsträckning etc), men jag tar gärna emot goda tips från mer rutinerade och kunniga än jag.
Kylarn? Termostaten? Remmarna?
Hjälp!
Nu har jag lite problem med kylningen. Sedan en tid tjuter remmarna när jag startar och tystnar först efter ungefär en kilometer (eller när jag frikopplar och varvtalet sjunker).
Innan dess hade jag lite problem med att kylvattnet försvann, vilket jag löste med att fylla på nytt. Efter att detta hållt på ett tag tröttnade jag, kikade lite på kylaren och insåg att den var i riktigt risigt skick. Bilbudgeten medgav inte köp av någon ny-begagnad kylare, så jag tryckte i en burk mirakel-kylartätning vilket resulterade i att vattnet höll sig kvar i systemet.
Nu däremot blir motorn väldigt varm och kokningsbenägen, särskilt om bilen inte får ligga och kyla sig på motorvägen.
Gissningsvis har väl remtjutet något med det hela att göra (typ att det slirar, att vattnet inte går runt i tillräcklig utsträckning etc), men jag tar gärna emot goda tips från mer rutinerade och kunniga än jag.
Kylarn? Termostaten? Remmarna?
Hjälp!