Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Ja vad kan de vara för fel när od står till själv? Trycker man på knappen av-aktiveras den och slår i igen på en halvsekund. Ungeffär som att man trampar ner kopplingen fram och tillbaka.
Den odn är också lite "kärv" För den går normalt inte i förens det är 80km första gången på morgonen. Sen kan den hoppa i vid 50km. Var Samma när den fungerade "normalt". Sen vill den gärna vibrera kraftigt när den "slirar" innan den hugger i "5an". Men de är väll ett annat problem. Blir ju värre om man gasar på 3an och den vill växla..
Användarvisningsbild
av lennarte
Detta har jag missat.... :cry:
Ska inte måla f--n på väggen, men så gjorde min också. Ibland gick den inte i alls, och framför allt inte kall sedan hoppade den ut och och i ingen. Där var mycket smutsig olja i den och alldeles för lite så jag gjorde 2 oljebytena på kort tid och det funkade bättre. Sedan lödde en elektriker på jobbet om relät så slapp jag slå med handen på mittkonsolen så funkade den till nästa vinter sedan la' den av igen så jag köpte en annan. Den har funkar klockrent i 3 år nu.....
Användarvisningsbild
av Frrla
lennarte skrev:Detta har jag missat.... :cry:
Ska inte måla f--n på väggen, men så gjorde min också. Ibland gick den inte i alls, och framför allt inte kall sedan hoppade den ut och och i ingen. Där var mycket smutsig olja i den och alldeles för lite så jag gjorde 2 oljebytena på kort tid och det funkade bättre. Sedan lödde en elektriker på jobbet om relät så slapp jag slå med handen på mittkonsolen så funkade den till nästa vinter sedan la' den av igen så jag köpte en annan. Den har funkar klockrent i 3 år nu.....
Förlåt mig om jag är suddig i skallen nu. det handlar om en -78 där knappen skall vara ihållande. INTE en momentan eller va de heter, som sitter på senare modeller.. Har jag fortfarande ett relä då? och sitter det på samma ställe å ser likadant ut som på de nyare?
Användarvisningsbild
av lennarte
Solenoiden tar nog en del ström, så jag förmodar at det sitter ett relä. Det satt det redan på Amazonen. Men det är då ett enklare relä än 740 med tryckknapp har. Tror det sitter bakom panelen i mittkonsolen. Med 4-an i och tändning på ska du nog kunna höra dig fram. Har för mig att blinkrelät sitter där i närheten också
Användarvisningsbild
av Frrla
Ja ska ta och kolla upp det extra noga imorgon :)
de roliga du nämner med oljebyten, är att jag körde den först med en olja ja inte minns, men de va fel sort. lådan fungerade felfritt för utom att den vibrera när den la i od. bytte kort efter till dextron III som de ska vara. oljan va minimalt kontaminerad. rengjorde metall-silen samtidigt som såg förvånansvärt ren ut.

tog och kikade på oljan förra veckan (överfylld lite lätt) och den såg som ny ut. så jag skulle tro att något fastnat inne i lådan eller att det helt enkelt "sotat" igen i den.. tur man har en od liggandes. men söligt å jobbigt att måsta byta, så ja slipper helst. lättare å jaga 80 strecket på morgonen ;)
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag hade Dextron III i min låda också, Numera kör jag med Biltemas ATF Typ F/G mineralolja. Funkar kanon, nerväxlingar märks nästan inte alls vid motorbroms och uppväxling funkar (med ett litet "ryck") om man släpper gasen i rätt ögonblick. Detta är vid växling utan koppling. Jag har under åren blivit "allergisk" mot syntetolja, gamla bilar ska ha "gammal" olja.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]