- lör 03 sep 2016, 09:12
#1106422
Hej!
Köpte en 340 och redan när jag köpte den rasslade det lite om kopplingen i friläge. Men bilen gick bra och jag tänkte inte mer på det. Tidigare ägare hade varit noga med att serva på verkstad, ställa in bilen i garage, inte köra på vintern osv. Detta ansåg jag bekräftades med tanke på det allmänna skicket som verkar mycket bra plus papper på allt från verkstadsbesök till besiktningar. Dessutom har bilen bara gått 22000 mil.
Till problemet.
Efter cirka 100 mils körning skulle vi svänga ut från avfarten och när ettan lades i kom ett öronbedövande och mycket otrevligt ljud från motorhuven. Vi lokaliserade det till kopplingshuset och puttade hem bilen igen.
Jag förstod genom söknigar på den vida världswebben att det kunde vara lameller och köpte delar som verkade som det jag skulle ha. Men när jag nu läst på lite till verkar det som att jag fått tryckplatta och lameller till en B19/B200-motor, jag har ju en B14 så det verkar behövas 2 lameller och inte bara en. Då jag är novis förstod jag inte att det skiljer sig såpass mellan modellerna när jag beställde.
Till frågan.
1. Hur stor skillnad är det mellan lameller? Dessa beställde jag från http://www.classicswede.co.uk . Men det kanske går att få tag i lite enklare nån annanstans? Finns universal-delar på tex biltema och hur bra/dåliga är de?
2. Går någon av mina delar att använda? Tex lamellen jag har, som ser lika ut som den ena av de jag borde ha. Eller tryckplattan, eller urtrampnigslagret.
3. När jag öppnade kopplingshuset såg såväl kuggarna i drivhjulet som kuggarna på startmotorns drev lite illa medfarna ut. Borde detta åtgärdas, och i så fall på vilket sätt?
4. Det är rätt mycket smutsig olja på botten av kopplingshuset. Är är det kanske en orsak till problemet? Bilen är ju gammal så det är mycket smutsig olja lite överallt. Men kanske inte i kopplingshuset?
Hoppas jag varit tydlig men inte för omständlig och att någon vill hjälpa mig därute. Håller på att lära mig mecka på egen hand men har ingen att fråga om nånting för ingen jag känner tycker om att mecka.
Tack för hjälpen!
Köpte en 340 och redan när jag köpte den rasslade det lite om kopplingen i friläge. Men bilen gick bra och jag tänkte inte mer på det. Tidigare ägare hade varit noga med att serva på verkstad, ställa in bilen i garage, inte köra på vintern osv. Detta ansåg jag bekräftades med tanke på det allmänna skicket som verkar mycket bra plus papper på allt från verkstadsbesök till besiktningar. Dessutom har bilen bara gått 22000 mil.
Till problemet.
Efter cirka 100 mils körning skulle vi svänga ut från avfarten och när ettan lades i kom ett öronbedövande och mycket otrevligt ljud från motorhuven. Vi lokaliserade det till kopplingshuset och puttade hem bilen igen.
Jag förstod genom söknigar på den vida världswebben att det kunde vara lameller och köpte delar som verkade som det jag skulle ha. Men när jag nu läst på lite till verkar det som att jag fått tryckplatta och lameller till en B19/B200-motor, jag har ju en B14 så det verkar behövas 2 lameller och inte bara en. Då jag är novis förstod jag inte att det skiljer sig såpass mellan modellerna när jag beställde.
Till frågan.
1. Hur stor skillnad är det mellan lameller? Dessa beställde jag från http://www.classicswede.co.uk . Men det kanske går att få tag i lite enklare nån annanstans? Finns universal-delar på tex biltema och hur bra/dåliga är de?
2. Går någon av mina delar att använda? Tex lamellen jag har, som ser lika ut som den ena av de jag borde ha. Eller tryckplattan, eller urtrampnigslagret.
3. När jag öppnade kopplingshuset såg såväl kuggarna i drivhjulet som kuggarna på startmotorns drev lite illa medfarna ut. Borde detta åtgärdas, och i så fall på vilket sätt?
4. Det är rätt mycket smutsig olja på botten av kopplingshuset. Är är det kanske en orsak till problemet? Bilen är ju gammal så det är mycket smutsig olja lite överallt. Men kanske inte i kopplingshuset?
Hoppas jag varit tydlig men inte för omständlig och att någon vill hjälpa mig därute. Håller på att lära mig mecka på egen hand men har ingen att fråga om nånting för ingen jag känner tycker om att mecka.
Tack för hjälpen!
Senast redigerad av 1 amalthea, redigerad totalt 0 gånger.