Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 460power
#1101305
Hej,

För några veckor sedan började alla varningslampor i bilen att lysa för att sedan flacka och helt dö samtidigt som motorn också dog.
Det visade sig att generatorn inte laddade så testade att byta laddningsregulator men det hjälpte inte så satt dit en helt ny generator, det fungerade utmärkt i ungefär 30 mil, sen hände samma sak igen fast med skillnaden att endast SRS-lampan och ABS-lampan lyste. Tyvärr struntade jag i att mäta om den laddade efter jag hade bytt generator men allt fungerade fint.
Någon som har en aning om vad problemet kan tänkas vara? Batteriet i bilen är inte det nyaste.

Mvh
460power
Användarvisningsbild
av lennarte
#1101338
Ett batteri som är 4 - 5 år och om man för något problem som är relaterat till batteri eller ström, byt det. Det är ofta något "internt"i batteriet och det är oftast inte mer än hälften av kapaciteten kvar ändå. Byter du batteriet är du ju säker på att batteri och generator är 100% Ok och kan koncentrera dig på andra fel. Du bör kunna ta ut felkoden på denna modell också precis som på 7/8/900 modellerna av samma årgång. dock vet jag inte om koderna är samma. Ett batteri kan hålla i 10 år, men kapaciteten sjunker får varje år, så har man en bil som "strular" är ett nytt batteri en bra investering. Har batteriet dessutom varit "heltomt" någon/några gånger (så du inte kunnat starta utan hjälp) är det också "en spik i kistan" för batteriet. Annars vet jag att SRS lampan kan tändas efter att batteriet varit tomt (kanske ABS också), det är en varning att systemet inte fungerar p.g.a för låg systemspänning. På frugans Passat fick jag släcka felkoden för att "krockkuddelampan" (SRS) skulle slockna efter hon varit på bilbingo och haft tändningen på ifall hon skulle få bingo.... Givetvis fick hon ha starthjälp därifrån. Efter det har hon haft en vuvuzela med, kanske tur att hon inte fått bingo än :lol:
Bilagor
vuvuzela.jpg
vuvuzela.jpg (4.8 KiB) Visad 2022 gånger
av 460power
#1102787
Monterade ett nytt batteri. Fungerade i några dagar men idag händer samma sak igen. Varningslampor i bilen börjar lysa sen dör den. Väntade någon minut och kunde då dra igång bilen och köra i ca 5 min innan bilen dör igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1103028
Det verkar ju som generatorn av någon anledning inte laddar. Är alla kablar ordentligt på plast, både vid generatorn (särskilt jordkabeln, generatorn är gummiupphängd), batteri och mellan motor och kaross ()ordkabeln alltså). Du skriver att "alla lamporna lyser", lyser även laddningslampan??. Den måste lysa vid tändning på annars fungerar inte generatorn.
av 460power
#1103228
Japp, generatorn laddar som den ska och jordkablarna sitter som de ska. Laddningslampan lyser när jag drar på tändningen men inte när bilen är igång som det ska vara.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1103269
Att lampan slocknar betyder att generatorn fungerar, men ingenting om hur bra den fungerar. Om generatorn laddar typ 12,5V och 4A så släcks ju lampan, men den strömmern räcker inte till att fylla batteriet. Har du ljus och kanske vindrutetorkar på så behövs kanske 20A för att batteriet inte ska ta slut och 40A för att bli laddat. Lättast är att mäta V på batteriet visar en vanlig enkel voltmätare 14 -14,5V då kan man vara säker på att det funkar. Det räcker med en sådan här
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000018521/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1103408
Då är det något "kontaktproblem" någonstans. Kan vara svårt att hitta. Skaffa en enkel voltmätare att sätta i cigg.uttaget så du kan se när den slutar att ladda och felsöka då. Satte du en ny generator?? Om du köpte en begagnad kan mycket väl kolen vara slut i den (också??) Tidiga 940 hade problem med kretskortet (folien) på baksidan av hastighetsmätaren, det kan bli avbrott i kopparbanorna, kanske samma på 460. Ganska enkelt att löda, om man bara hittar brottet. men man får "ta ut" hela mätarhuset och delvis ta isär det. Enklaste felsökningen är ju att jorda sladden (den klena) som sitter bak på generatorn (i laddningsregulatorn) när laddningslampan har slocknat. När tändningen är på och lampan inte lyser, ta loss den kabeln och fäst den mot jord. Lyser den då är felet i generatorn, lyser den inte är felet innan generatorn. Typ dålig kontakt i mätarhus, glappkontakt i laddningslampan och liknande

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]