Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av J00r
GLT står ännu still det visade sig att det inte var kopplingen. Utan att det var växellådan som pajjat. Sitter en växellåda med overdrive där idag! Nu undrar jag vad som passar för lådor på b230e som sitter i en GLT från 82? Ska fara på skroten imorgon och se efter.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Enklast är ju givetvis att leta efter en M46 låda eftersom det sitter en sådan nu så passar ju allt.
Att hänga dit nån annan typ av låda bär med sig en del annat som då också måste byta ut.
av J00r
Finns det 5 växlade m46or? Ska på skroten på fredag och skruva lös en låda! Då undrar jag hur man vet att det är en m46a? Jag hittade några volvo 245 med b230e motor antar att dom har m46 låda!? Några andra tips på hur man kan se vad det är för växellåda?

Sen funderade jag om man nu väljer att ta en annan låda, hur mkt annat är det som måste bytas!?

MVH Jonas
Användarvisningsbild
av eccy243
Okej, en snabb genomgång av manuella lådor till 240:
M 45: 4-växlad.
M 46: 4-växlad+elektrisk overdrive med knapp i spaken (5:a).
M 47: 5-växlad.

Kännetäcken:
M 45: Väldigt kort låda.
M 46: Stor låda. Riktigt lång, med en aluminiumklump längst bak.
M 47: "Mellan-lådan". Ser ut som en M 45, fast med en extra bakre enhet. Den är ca 15 cm längre än M45.

Bilder:
M 45 (bild 2):
http://www.blocket.se/vi/10110055.htm?ca=3_s

M46 (bild 4):
http://www.blocket.se/vi/9679306.htm?ca=3_s

M47 (bild 2):
http://www.blocket.se/vi/9660686.htm?ca=3_s

Om du ska byta bort M 46:an så måste du byta kardan och flytta fram växellådsbalken. Har man otur måste man göra nya fästen...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Om du istället ska montera en M47 låda (5-växlad) så måste du även byta främre kardanbiten.
Vad det gäller växellådsbalken så finns det ftvå alternativ:
1. Gamla balken, måste kompletteras med distanser mellan kaross och balk, sitter två stycken alu bitar original på 83-85.
2. Byt ut balken mot en från 86- och nyare.
I båda fallen måste skruvarna bytas ut till längre (M10).
Balken måste flyttas precis som det nämts tidigare, men den ska flyttas bakåt och inte framåt. Finns färdiga hål i karossen, om nu inte rosten tagit dom...
Se också till att få rätt låda, dvs typ1 lådan från 83-85 så du har uttag för hastighetsmätarwiren. Denna finns inte på 86 och nyare då dessa istället har elektrisk mätare med givare i bakaxeln.
av J00r
Okej, tack för infon det ska nog gå bra har bestämt mig för att det blir en m46a. Dom verkar mycket mer hållbara plus att det blir mindre jobb att slänga dit en sån!
av J00r
Nu har jag plockat bort en låda. Dock så kommer jag inte på hur man gör för att byta olja i overdrive växellådan? Behöver man bara byta i den stora vanliga eller?
Användarvisningsbild
av Hilmer
J00r skrev:Nu har jag plockat bort en låda. Dock så kommer jag inte på hur man gör för att byta olja i overdrive växellådan? Behöver man bara byta i den stora vanliga eller?
Det är samma olja i hela växellådan, så du är på rätt spår.
Ska vara ATF-olja typG och den rymmer 2,3liter.
av J00r
Perfekt ska jag köpa nån speciell AFT olja elller? Dexron II räcker de? Sen har jag en till fråga hur ska den svarta och den blå/röda kabeln sitta på den anslutningen med två piggar!? Spelar det någon roll eller är det bara att sätta på dom hur som helst.
Användarvisningsbild
av Hilmer
J00r skrev:Perfekt ska jag köpa nån speciell AFT olja elller? Dexron II räcker de? Sen har jag en till fråga hur ska den svarta och den blå/röda kabeln sitta på den anslutningen med två piggar!? Spelar det någon roll eller är det bara att sätta på dom hur som helst.
Du ska ha ATF Typ G, det finns lite olika sorter att välja bland...
Vet att vissa rekomenderar motorolja 10w30 men detta är inget jag själv skulle hälla på en M46a så det är inget jag vill ta upp egentligen.

Det spelar ingen roll hur kablarna sitter, givaren ska bara ge kontakt dem imellan.

Bakaxeln är inga problem, GL 5 80W-90 om du i[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]