Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MeduzaOhls
Hej! Jag har tagit en motor från en 360 till min 240 och kablarna är av kapade här och där. Har fått så mycket att tändningen fungerar och att den går på startgas men nu skulle jag behöva ett schema på alla "pins" till insprutnings modulen så jag vet vilken av dom som är positiv 12v, grund och om det kommer någon från tändnings modulen till den. Tack på förhand! :D
av Rådlös
Vet du vilken årsmodell och vilket styrsystem det är från donatorbilen? Det torde underlätta betydligt om du skall försöka koppla ihop det ena med det andra. Det är ju ingen självklarhet att systemen var lika på dom olika modellerna.
För att beskriva detta lite, jag skulle hjälpa en bekant med att kontrollera vevaxelgivaren i en 240 -87 (eller kanske ? -86. Jag minns inte säkert) Men jag upptäckte att det stämde ju inte med min 240 -92. Inget alls var lika. Jag kontaktade då en verkmästare på en auktoriserad Volvoverkstad och frågade honom var vevaxelgivaren eller motsvarande funktion satt. Verkmästaren berättade då att på dåvarande samtliga Volvomodeller (mitten på nittiotalet) fanns det 52 olika varianter på placeringen eller funktionen för vevaxelgivaren eller dess motsvarighet genom åren med början då Volvo hade haft insprutningsmotorer!
Det kanske beskriver lite hur viktigt det är att enheterna och funktionerna passar ihop. Det är så dags nu, men om någon annan läser detta och får liknande tankar som du om att byta motorer: Klipp aldrig några kablar i donatorbilen. Ta med hela kabelhärvan komplett med samtliga yttre givare och sensorer. Skrota inte donatorbilen förrän den nya motorn fungerar i mottagarbilen. Om någon enhet visar sig vara överflödig så tar man bort den sist av allt när man vet att den är just överflödig.
av volvo244gle
Som sagt; årsmodell på donator och mottagare?
Kommer du köra med insprutet från 240, eller flytta över 360'ns system?

Den 360 GL -87 med B200F jag körde ett tag hade systemet LU-Jetronic. Ett analogt och relativt enkelt lambda-reglerat system.
På 240 användes LH 2.2 samt 2.4 efter årsmodell -88B.

Här finns en hel del nyttig info om LH 2.4: http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php

PDF med pinout och info om LU/LE: http://www.euroscan.hu/files/lelu.pdf
Användarvisningsbild
av MeduzaOhls
Men denna motor är utan lambda. Och jag har kabelhärvan från 360 i min 240. Allt är kopplat men jag får inte boxdn att vakna. Och den behöver väll en signal från tändmodulen för att veta vilken spruta som ska gå? Årsmodel har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
av MeduzaOhls
Och jag har alla moduler som fans för att bilen skulle gå i 360an. Det enda är hur jag ska väcka boxen till sprutorna.
av volvo244gle
Saknas lambda så är det LE-sprutet.
Enligt den länkade PDF:en så vill boxen ha tändpulserna på pin 1. (d.v.s. från röd/vit ledning på spolen, om du har kvar 240-tändningen)
12 V via systemrelät in på pin 9, och jord på pin 5, 13, och 25.

Får boxen bara ström, jordning och tändpulser in så borde den börja pulsa spridarutgången.
Användarvisningsbild
av MeduzaOhls
Tack. Nu fick jag den att gå men rpm sensorn som jag mixtrat dit från en 360 gick ju inte då bra. Den tänder fel och sensorn lossar hela tiden så nu skaffar jag en som är menad till detta. Men sensorn till 240 är ju 3 pinnars jämtemot 360 som är 2 pinnars. Är det bara att lägga negativ och positiv från sensorn eller ska jag ha 3dje pinnen någonstans?
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]