Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Min volvo 240 årsmodell 88 med B230f LH2.2 har problem med hög tomgång när den är kall. Ligger runt 1500 i varv. Men när den börjat bli varm så sjunker tomgången till 800-900 varv. Den går lite ryckigt/skakigt på tomgång och när man kör på låga varv. Väldigt jobbigt när man kör i köer och tät trafik..

Har provat att byta luftmassemätare, tempgivare, lambdasond, tändspole, stift, rotor, fördelare, knacksensor och har även kollat efter tjuvluft och rengjort spjällhus, vevhusventilation, tomgångsmotorn och bytt insugspackning samt packningar till grenrör och spjällhuset. Har fått helt slut på idéer nu.. Vore väldigt tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 JMosling, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för svar! Får kika lite mer på kablarna och se om jag finner nåt. Funderade på att riva ner insuget och byta packning? Har kollat efter tjuvluft med startgas men inte funnit nån läckage.. Men de kanske är värt att byta packning ändå!

Mvh Jimmy
Kan ju vara två olika fel. Den höga tomgången beror troligtvis på att tomgångsmotorn kärvar och behöver göras rent om det inte är tjuvluft. Har lite onödigt hög tomgång på min med så skall ta och fixa det inom en snar framtid.

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]