Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har monterat bort momentstagen på H/V sida för att......för att byta ut dom......mot nya fina......dom gamla är helt slitna & helt slut......problemet är bara att jag har inga riktiga verktyg för att kunna pressa ut dom gamla & pressa in dom nya bussningarna......så är det någon som vet om något bra tips/knep att få ut dom gamla bussningarna utan en stor hydraulisk press
& spela det någon roll hur dom sitter/eller ska bussningarna monteras åt något speciellt håll i momentstagen......& finns det någon annan speciellt viktigt som jag tänka på när momentstagen ska monteras på plats igen ???

Tack på förhand

Mvh maccus
Är bussningarna ordentligt slitna kan man med en vass kniv skära bort resterna av gummit. Sedan, med ett bågfilsblad, såga en skåra genom "stålskalet" på den gamla bussningen så ä den lätt att knacka ut. Pressa i den nya brukar gå hyfsat lätt i ett större skruvstycke. Knacka l med hammare är ingen bra lösning då stålskalet är ganska mjukt. Ett verktyg som passa exakt på stålskalet och pressa (skruvstycke) är att föredra
Frrla skrev:Har du nya originalbussningar? Isf ska gummit riktas frammåt och bakåt i stagets riktning. De ska inte fjädra luft. Svårt att beskriva men du kanske förstår iaf
Hej
Tack för svaret näää jag köpte inga original bussningar nu......Volvo ville ha hutlöst betalt för sina original Bussningar så jag hittade nya bussningar på Mekonomen för 128 kr per styck så 4 stycken för 512 kr & dom lämnar 3 års garanti på sina reservdelar......kolla på länken nedan......är detta oxå sådana bussningar som man måste montera i ett visst läge ??
Eller går det bra att bara sätta ditt dom......

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 09-80822sv
Tack för svaret hilmer
Jag ska pressa ut dom gamla & lägga dom nya bussningarna i frysen över natten så krymper metallen ihop lite så blir det lättare att pressa in bussningarn i dom varma momentstagen med med hjälp av ett skruvstäd & lite silikonspray :D
Men hur länge ska dom vara i ugnen & på vilken temperatur ?:-/
Hilmer skrev:Bussningarna i frysen och stagen i ugnen en stund innan, sen lite siliconspray för glidet och sen är det bara att pressa i skruvstycket.

Tack för svaret hilmer
Jag ska pressa ut dom gamla & lägga dom nya bussningarna i frysen över natten så krymper metallen ihop lite så blir det lättare att pressa in bussningarn i dom varma momentstagen med med hjälp av ett skruvstäd & lite silikonspray :D
maccus skrev:D
Det får man ta lite på känsla, men ordentligt varmt behöver det bli i alla fall!
Men skit i det! Huvudsaken är att du lägger bussningen i frysen kvällen innan eller liknande så den hinner dra ihop sig så mycket det går, sen kan man försöka pressa in bussningen ihop med lite smörja.
Hilmer skrev:
maccus skrev:D
Det får man ta lite på känsla, men ordentligt varmt behöver det bli i alla fall!
Men skit i det! Huvudsaken är att du lägger bussningen i frysen kvällen innan eller liknande så den hinner dra ihop sig så mycket det går, sen kan man försöka pressa in bussningen ihop med lite smörja.
Bra då fryser vi ner bussningarna över natten & värmer upp stagen i ugnen i morgon :D
Min sambo komer att bli överlycklig när jag kommer att göra detta här nu hahaha
maccus skrev:Min sambo komer att bli överlycklig när jag kommer att göra detta här nu hahaha
Hälsa henne att det kunde varit värre..... En granne längre upp på gatan renoverade till nyskick (fick en andraprismedalj på Klassik Car Show på Norrviken trädgårdar i Båstad) en Jaguar XJ6 -72 på 90-talet (hade haft den som tjänstebil på -70-talet) och då lackade han alla motor och motorrums detaljer och lade dom i ugnen för att torka. Topplock ock ventilkåpor fick han "köra" men luckan öppen, byggt en ställning och täckt över och vända dom efter halva tiden. Men det blev väldigt bra. Han slutade köra med den när den gått runt 26000 mil. All service och underhåll gjorde han själv och han skickad alltid in en dl olja till oljeleverantören vi varje oljebyte för analys (den fick rulla ganska hårt) och när han fick meddelande att det fanns lagerrester i oljan ställda han av den. Sedan stod den i hans garage i drygt 10 år innan han "tog tag" i den.

Men för alla behörigheter gäller[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]