Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Hej!

Den senaste tiden har det blivit svårt att lägga i ettan och tvåans växel. Det tar helt stopp, kanske går om man tar i mycket men det vill jag inte. Oftast är det när jag står stilla med bilen som problemen uppstår. Då brukar det hjälpa att lägga i backen och backa någon centimeter, sen går ettans växel i. Dock skrapar det när man gör på detta vis och lägger i backen, av någon konstig anledning. Det känns som om dreven i växellådan måste vara i exakt rätt läge för att det ska gå att lägga i växeln.

Vad kan det vara för fel? Backspärren är det inte.

Lådan är M47.

Tack för svar!
kolla vajern går det växla när bilen är avstängd
kan va så vajern är fel på brorsans va så trög att han skickade vajerhöljet genom torpedväggen plåten gav vika
kolla bussningen i växelspaken
kolla under växlespak bäljen inne i bilen å se om mothållet i spaken är i rätt läge
de som tar stopp när du ska lägga i backen utan att lyfta back spärren
lyft på gummit så ser du va jag menar
Det låter som att den inte frikopplar riktigt. Då brukar det vara mest problem med 1:an och 2:an. Det kan det ju antingen vara något problem med vajern som sagt, att den inte är tillräckligt spänd. Eller så är det kopplingen som är sliten helt enkelt och i så fall så är det kopplingsbyte som gäller.

Jag hade precis samma problem fast med alla växlarna utom femman. Det gick bra att växla när motorn var avstängd men när motorn var igång så tog det liksom helt stopp. Då var det tryckplattans fjäderarmar som var utslitna.

Bild
drizz29 skrev:kolla under växlespak bäljen inne i bilen å se om mothållet i spaken är i rätt läge
de som tar stopp när du ska lägga i backen utan att lyfta back spärren
lyft på gummit så ser du va jag menar
Som jag skrev så är det inte backspärren som spökar. Den justerade jag för inte så länge sedan och har dubbelkollat så att den inte är i vägen igen.

Hur kollar jag om det är vajern som ställer till det hela och hur kan jag kolla om kopplingen behöver bytas?

Har läst att vissa 240 har hydraulisk koppling. Hur vet jag om jag har det eller om det är en vajer? Är ni säkra på att det är en kopplingsvajer jag har?

Tack för svar!
740 har vajer bara dom allra första modellerna, jag har 88B och den har hydraulisk. Om du böjer dig ner och kollar mot växellådan så ser du vajern eller ett stag om det är hydraulisk. Du kan även kolla på vätskebähållaren för bromsvätska, det sitter en gummislang på ungefär mitten som går till huvudcylindern för kopplingen om du har hudraulisk
Okej, tack! Ska kolla hur det ser ut men är ganska säker på att det är en vajer som sitter där.

I Haynes-boken stod det några grejer man kunde göra för att kontrollera vad som är fel. Dessa grejer är bland annat att ha motorn igång och växeln i neutralläge. Sedan trampa ner kopplingspedalen och efter någon sekund lägga i backen för att se om det skrapar. Detta tydligen för att se hur lång tid det tar för kopplingen att stanna. En annan grej är att kontrollera så att kopplingen frikopplar helt genom att med motorn igång hålla kopplingspedalen ca. 15mm från golven och sen växla mellan ettan och backen några gånger.

Jag testa båda dessa och det varken skrapade eller gick trögt. Det är bara ibland som ettan och tvåan är svåra att få i. Oftast går det bra men den dagen jag skapade denna tråd hade jag väldans problem. De gånger jag märker att ettan är svår att få i så skrapar det när jag lägger i backen, så det är nog kanske problem med kopplingen, eller?

Det står också att man kan krypa under bilen och se efter att kopplingsarmen sitter på kulan som den ska. Ingen aning var jag kan hitta detta så ni får gärna hjälpa mig.

För att kontrollera om kopplingen är utslitet så kan man väl testa om den slirar. Hur gör jag det på bästa sätt?
Användarvisningsbild
av Frrla
Följ viren från torpedväggen ner under startmotorn så ser du kopplingsarmen.
För att kolla slir så kör man kanske 70 på högsta växeln, gasa fullt och tryck till på kopplingen lite lätt snabbt så den går upp i varv lite och så ska den nypa i och gå ner i varv direkt när du släpper. Slirar den börjar det bli dålig eller så är viren för hårt spänd med lite tur. Men kopplingen är vilket fall sliten (i så fall). Men dom kan hålla länge för de.
Testade det som du skrev, Frrla, och jag upplevde inget slir, men jag kan ha fel. Helt åt helvete var det i alla fall inte.

Eftersom kopplingen inte slirar, bör det då vara vajern som gör att 1:an och 2:an är svåra att få i ibland? Har läst om att dåliga motorkuddar kan göra att det blir svårt att växla ibland, men detta borde väl inte gälla i det här fallet då det oftast går bra att växla och när det inte gör det så är det bara de två lägsta växlarna som krånglar.
Det kan vara urtrampningslagret som gjort sitt, då snurrar ingående axel i växellådan med ändå och man kan tycka att det inte frikopplar som det ska eller få svårt att få i växlarna, främst de lägre eftersom skillnaden på hastigheten på axlarna är som störst där.
Det är därför som det skrapar när man försöker växla.
En feljusterad vajer eller ett urtrampningslager som antingen går trögt i lagret eller på ingående axel ger dessa symptom.

En sliten koppling ger sig aldrig till känna genom att växlarna blir tröga att få i, däremot att dragläget ändras och helt uteblir till sist.
Det är bara högerstyrda (och möjligen även V6 modellerna!?) som har hydraulisk koppling.
Användarvisningsbild
av Frrla
brukar inte ett dåligt urtrampningslager låta illa? däremot om tryckplattan är kass så låter det inte?

jag funderar på det om de kan vara tryckplattan iaf eller dålig/kärv wire. är kopplingen tung eller trög?
om den går lätt, inget oljud och känns bra (jag tycker den ska fjädra in lite lättare sista lilla biten mot golvet fast det kräver lite känsla för grejerna..) så börja med att kolla om det ger samma symtom om du lyfter på ringen (till backen) och lägger i ettan och 2an. skrapar det endå eller går trögt kanske man få gå tillbaka till kopplingen och felsöka den mer grundligt.
Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]