Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoDuett66
Tjenare!
Jag har skaffat en volvo 240 generator som jag har tänkt ha i min volvo duett. Frågan är nu vad gör den piggen som sitter där laddningsregulatorn ska vara?
Bilagor
IMG-20160508-WA0000.jpg
IMG-20160508-WA0000.jpg (181.47 KiB) Visad 242 gånger
Användarvisningsbild
av Frrla
den ska ha god kontakt med själva kolbryggan. laddar sämre om det är skit och ärjat där.
kolbryggan ska även ha bra kontakt med "jord" på generatorn i någon av skruvarna den ska sitta fast med.

eller ville du veta själva funktionen på den? isf är jag osäker på exakt vad den gör.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är den enda kopplingen mellan regulatorn och generatorn (förutom jorden som "Frrla " skriver) så det är typ "styrström" eller en "årerkoppling" mellan enheterna. När tändningen "slås på" magnitiseras ankaret i generatorn genom kolen och det börjar ladda, utan denna "återkoppling" (den har säkert ett namn) hade man inte kunnat "reglera" laddningen. Strömmen som generatorn laddar "tas ut" på skruvkopplingen "B+" och denna "pigg" skulle närmast motsvara "DF" på en generator med regulatorn "vid sidan om"
"Limp home mode" ?

Vanligast är bränslefiltret. Bränsl[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]