Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacoblilljeforss
Mina torkare hänger upp sig, läget som går uppåt på spaken. (Torka, paus, torka) har nu börjat gå konstant. Beställde nytt relä och hoppades på det bästa men problemet är kvar.
Även när jag sprutar spolarvätska så går torkarna fler gånger än vanligt och stannar alltid fåtal centimeter längre upp på rutan än vanligt.
Någon som vet?
Är det så tråkigt att jag måste byta torkarmotor?
av Rådlös
Det går säkert att laga för den som har rätt verktyg. På din motor sitter en rund skiva. Halva den skivan, som en halvmåne, har en metallisk beläggning. Skivan roterar när du kör torkarna och släpkontakter ligger emot metallen. Om du stänger av torkarna med spaken, så går dom bara så länge det är kontakt på metallen. Skivan skall alltså stanna i ett nolläge när man har stängt av med spaken. Det som har hänt med din torkarmotor, och som hände med min torkarmotor också, var att skivan hade rubbats ur sitt läge ett antal grader. Det elektriska nolläget stämde alltså inte med det fysiska nolläget på motorn och hela torkaranläggningen. Detta går att åtgärda. Man kan vrida tillbaka skivan i sitt rätta läge. Dessvärre minns jag inte vad det kostade, det är säkert 20 år sedan, men en Volvoverkstad fixade det.
Om du tvingas vänta på ledig tid på verkstaden, så går det faktiskt med lite finkänsla i fingrarna att stoppa torkarna i rätt läge. Man får inte röra spaken så långt att den går över brytläget i kontakten utan bara inom det fjädrande läget. Med lite träning kommer man på hur det skall göras. Men det skall ju fungera så som man har tänkt sig från början.
Användarvisningsbild
av Frrla
jo precis som Rådlös säget, jag har också råkat ut för det.
har för mig jag tog bort den där plåten med 2 skruvar så ser man hur det ser ut. men minns inte om jag lyckades laga det själv eller om jag bytte motorn.
"Limp home mode" ?

Vanligast är bränslefiltret. Bränsl[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]