- tor 28 apr 2016, 15:27
#1071550
vac-B230K-89-EGR.jpg (130.77 KiB) Visad 2518 gånger
Hej!
Har en 240 med b230k motorn med en Solex Cisac z11 förgasare. Problemet är att tomgången har börjat variera sen jag plockade bort ac kompressorn och styrservo pumpen. Ibland är den som den ska runt 7-800 men ibland så ligger den på runt 1200. Bilen går bra för övrigt och har inte gjort såhär innan. Förstår att tomgången kanske kan bli något högre efter att jag plockade bort detta men varför varierar den? Några förslag? ?:-/
Sen undrar jag även över alla dessa vakuumslangar. Där är en som går från förgasaren bort till luftburken som är till pulsair-systemet och en som går från vakuumförstärkaren till egr ventilen, dessa två förstår jag.
Sen så är där en som går från röret mellan luftburk och förgasare till vakuumförstärkaren (den blåa), två som går från vakuumförstärkaren till förgasaren (röd och grön) och en från insuget som delar sig i två (grå). Den ena går till någon elektrisk grunka som ska ha något med tändningen att göra och den andra går till någon grej som sitter under insuget. Har förstått det som att det är en ventil som öppnas när motorn blivit varm. Sen går det en slang vidare från den till vakuumförstärkaren. Är det något till egr-systemet?
Någon som vet vad dessa faktisk gör? :???:
Ser ungefär ut som bilden nedan men den röda slangen går också in i förgasaren, precis bredvid den gröna.
Har en 240 med b230k motorn med en Solex Cisac z11 förgasare. Problemet är att tomgången har börjat variera sen jag plockade bort ac kompressorn och styrservo pumpen. Ibland är den som den ska runt 7-800 men ibland så ligger den på runt 1200. Bilen går bra för övrigt och har inte gjort såhär innan. Förstår att tomgången kanske kan bli något högre efter att jag plockade bort detta men varför varierar den? Några förslag? ?:-/
Sen undrar jag även över alla dessa vakuumslangar. Där är en som går från förgasaren bort till luftburken som är till pulsair-systemet och en som går från vakuumförstärkaren till egr ventilen, dessa två förstår jag.
Sen så är där en som går från röret mellan luftburk och förgasare till vakuumförstärkaren (den blåa), två som går från vakuumförstärkaren till förgasaren (röd och grön) och en från insuget som delar sig i två (grå). Den ena går till någon elektrisk grunka som ska ha något med tändningen att göra och den andra går till någon grej som sitter under insuget. Har förstått det som att det är en ventil som öppnas när motorn blivit varm. Sen går det en slang vidare från den till vakuumförstärkaren. Är det något till egr-systemet?
Någon som vet vad dessa faktisk gör? :???:
Ser ungefär ut som bilden nedan men den röda slangen går också in i förgasaren, precis bredvid den gröna.