Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av merc110
Jag har försökt att byta knutkors på min 245a och det går inget vidare.

Inga problem med att ta bort dom gamla korsen, men att få dit dom nya.

Får dit första lagerskålen, med korset, Lagerskål 2 till den tar mot i korset.

Både jag och 2 andra som har betydligt större erfarenhet av bilmek. än jag har försökt men får samma resultat.

?:-/ ?:-/ ?:-/ VAD ÄR FELET??? ?:-/ ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av erikn
Fel storlek på nya korset?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är väldigt lätt att "tappa" en av nålrullarna så den hamnar i skålen. Då fattas nålrullens bredd till att få i ringen. Ta isär igen och kolla, och jämför då med det gamla så det är rätt kors Olika storlek på kors brukar ha olika diameter på skålarna, så förmodligen är det rätt kors. Jag har nog bytt 100-tals under åren så jag vet ätt det är lätt hänt men har man inte "tagit i" så man spräckt skålen (lätt hänt) så går det att "rätta till". Se bara till att stången kommer i rätt splinen när du monterar tillbaka den så slipper du vibrationer i bilen. alla 3 korsen ska "lina" exakt och det gör dom bara i ett läge

Mvh
Lennart
av merc110
Korsen skall vara rätt. Ytterdiametern stämmer med dom gamla.

Det är inte bara ett av korsen som är problemet utan alla tre.

När skål 1 är på plats korrekt så kommer problemet när skål 2 skall på plats. Den går att pressa i lätt tills den får kontakt med korset som den låser. Spelar ingen roll i vilken av skålarna korset sitter. Verkar som om hela skiten sitter snett. Och detta på alla tre kors.

Och tre olika personer kan väll inte göra samma fel, han som tittade sist på det har hållit på med amerikanare och liknande i typ 30 år. Och han kunde inte heller komma på vad det var som var fel.

Kan det vara fel på korsen (skeva tex) eller är det fel på kardan (borde inte vara det). Främre och bakre rör kommer från olika bilar men är av rätt mått, eftersom ena öglan vid främre korset var söndersliten.
av Arne
Det låter väldigt underligt att alla tre korsen strular.
Se till att alla nålarna i lagringen inte trillar ur position, använd fett som håller dessa på plats. Använd dig av ett skruvstycke och tryck dit första lagerskålen en liten bit. Sätt i korset, tryck dit den andra lagerskålen en bit, kolla så korset löper in i lagerskålen och tryck in lagerskålen succesivt samtidigt som du kollar att korset kommer i rätt läge och går att vrida så det inte fastnar. Då korset når bägge lagerskålarnas nållager så kan du trycka in lagerskålarna i sitt tänkta läge, se hela tiden till så korset inte kärvar fast. Montera sedan låsringarna bak lagerskålarna.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag brukar trycka i första skålen ganska långt med det nya korset monterat mellan öronen utan skålar men i den första skålen. Alltså plocka av alla skålarna, sätt i korset mellan öronen och tryckförsiktigt på den första skålen på korset och i första örat. Sedan trycker jag upp korset med första skålen så jag kan montera den andra skålen på korset innan man pressar ner det i örat. Då är där ett läge där korset sitter i kontakt med båda skålarna innan man börja pressa i den andra skålen. Då riskerar man inte att en eller två nålar hamnar i skålen för är korset i kontakt en bit med nålarna så styrs den andra skålen rakt med hjälp av den första. Hoppas ni förstår vad jag menar, det är inte lätt att förklara enkelt i skrift.

Mvh
Lennart
av ingesjo
Kan oxå vara någon som bytt kors innan utan att förstå hur man ska göra.
Stort skruvstycke och för mycket våld kan pressa ihop "Öronen" på kardanen så dom inte lnjerar längre,, blir vissa problem med att få dit ett nytt kors då...
Samtidigt om man till sist lyckas så blir livslängden kanska kort på den nya knuten...
Kolla att hålen är i perfekt linje med varandra,,, kan krävas att du får svarvat ett 1 dm långt runt stålämne med ca. 0,1 mm mindre diameter än ytterdiametern på knutkorsens lagerskålars ytterdiameter.
Den "test pinnen" ska passera fritt genom hålen...
Jepp varit ute för det själv ett djävla meck att räta till..
av Gelis
Om man gör som Lennarte beskriver så går det inte att misslyckas. Jag anv den metoden och har aldrig gått på pumpen med sabbade nålar eller koppar. Och har bytt några kors i mina dar.

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]