Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Försöker få fram info om nyare torkararmar till 240 passar till -80 ans modell.

Har i dag den modell som bara har en rak arm, vilken jag vill byta till den nyare som är böjd i toppen.
Modell denna är tanken.

var på en skrot som menade att de nyare inte skulle passa vad han kunde se på datorn, men han kunde inte säga något "brytpunkt" när förändringen trädde i kraft.

Funderar därför om någon kan bekräfta eller dementera om det är det någon skillnad på montage flänsarna för torkararmarna?
Ja det är skillnad på äldre och nyare. De äldre armarna (som även sitter på 140) har grövre splines och hålls på plats med en låsning.
Vet dock tyvärr inte när övergången skedde. ??:-/

Hade de gamla armarna på min -77:a, men gjorde som så att jag bytte hela mekanismen istället.
Finns några bilder från arbetet i min projekttråd här: https://forum.svenska200klubben.com/vie ... 2&start=60
ok. Tack

det är ju en möjlighet, byta hela länksystemet. verkade inte särskilt bökigt heller på dina bilder.

Gissar att jag med min 80:a har gamla varianten med de grövre splines.
men det vore intressanta att veta när man bytte till den mindre varianten av spålines, om inte annat för från vilken årsmodell man kan köpa länksystemet från

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]