Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1051079
Så här ska din förgasare se ut. Kolla på nr. 49. Pinnen med kolv ska gå ner i trottlen, på din ser det ut som den går igenom locket och är krökt. Det är en dämpare för rörelsen på trottlen och fungerar inte den behöver du inte ha någon olja i.
http://www.misab.se/bilder/175cdsspares.gif
Det är lagom med olja när du skruvar av locket och dra upp dämparen och trycker ner den igen med motstånd hela vägen.

Mvh
Lennart
#1051176
lennarte skrev:Så här ska din förgasare se ut. Kolla på nr. 49. Pinnen med kolv ska gå ner i trottlen, på din ser det ut som den går igenom locket och är krökt. Det är en dämpare för rörelsen på trottlen och fungerar inte den behöver du inte ha någon olja i.
http://www.misab.se/bilder/175cdsspares.gif
Det är lagom med olja när du skruvar av locket och dra upp dämparen och trycker ner den igen med motstånd hela vägen.

Mvh
Lennart
Du menar alltså att det lilla guldfärgade röret skulle stå rakt på ur det vita locket? Då är det konstigt att denna lilla metallbygeln sitter där?

Jag hade en 740 för många år sedan med samma förgasare och har för mig att röret också var böjd på denna...

Vad kan vara negativt om den inte fungerar? Bilen tycker jag går mycket bra.
#1051212
Literary skrev:Jag hittar tyvärr ingen liknande bild på google heller med locket av som på min bild. Ingen som har en bild på sin pierburg/stromberg 175cd med locket av?
Om du kollar på länken jag skickade så ser du hur det ska se ut på på din förgasare. "Pinnen" ska "peka neråt och ha en dämpare i botten. Förgasaren heter 175CDUS och och sitter på B23 motorn, 175CD sitter på B21 och har inger loch som på din. Den ser ut så här. http://www.misab.se/bilder/Stromspares.gif
Kan ju bli utbytt under åren, men enligt din bild är din en 175CDUS.

Mvh
Lennart
#1051262
Finns inget lock med dämpkolv man kan lossa som på en äldre Stromberg Lennart. Det ser ut som på bilden han postat och är "fast".

Jag brukar ha ungefär sådär mycket olja, så kör sådär.
#1051384
Amarace skrev:Finns inget lock med dämpkolv man kan lossa som på en äldre Stromberg Lennart. Det ser ut som på bilden han postat och är "fast".
Så det stämmer inte på bilden jag länkade??. Den ska sitta på 240 med B23 -81 och uppåt. Jag hade lite funderinar innan jag svarade, för jag hade för mig att locket inte (för påfyllning av olja) inte sitter i mitten på dessa förgasare (ungefär samma som på Mercedes 200). Men det är länge sedan jag skruvade med dessa modeller så jag trodde jag kom ihåg fel.... :oops:

Mvh
Lennart
#1051394
Är nog en sådan här förgasare.
29.jpg
29.jpg (12.03 KiB) Visad 4542 gånger
Hade en likadan på en Volvo 240 -81 med B23A motor.

Oljenivån ska nå upp till utbuktningen i huset (pinnen som sticker ut på insidan, höger i bild, inringad) att den är täckt med olja, ska alltså vara nästan fullt med olja i huset, oljan fylls genom den gula korken.

Det guldfärgade röret i den vita korken ska peka ner under oljenivån, och ska suga upp olja och se till att det alltid finns olja i dämpkolven.
förg1.JPG
förg1.JPG (68.96 KiB) Visad 1966 gånger
Oljenivå i förgasaren
maxolja.jpg
maxolja.jpg (35.64 KiB) Visad 1965 gånger
#1051402
VolvoNisse skrev:Är nog en sådan här förgasare.
Den känner jag igen..... Sådär sitter en dämpkolv i alla fall. Eller det dämpas på annat vis?

Mv
Lennart
#1051414
Det är dämpkolv, men den är "fast", bara lite annorlunda konstruktion, men funktionen är som en äldre stromberg vad gäller dämpkolven :)

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]