Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Hej!

Har en Volvo 240 88b med B230F vars generator inte laddar. Jag skulle vara oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp av er med att hitta felet och att lösa det.

Jag antar att jag först bör kolla jordkabeln och de övriga kablarna så att de ser okej ut och sitter som de ska? Om det ser bra ut, bör jag mäta spänningen på generatorn med en multimeter eller?

Det är ingen varningslampa som lyser om det kan vara till någon hjälp att veta.

Ber om ursäkt om det redan finns flera trådar som tar upp detta ämne. Jag har sökt runt en del på internet men känner att det alltid är roligare och bättre med en egen tråd. :wink:

Mvh Felix
Senast redigerad av 2 FyoDisco, redigerad totalt 0 gång.
av rid54
Om laddningslampan inte lyser kan det vara där problemet ligger. Har för mig att den lampan behövs för att generatorn ska komma igång (förmagnetisering).
Användarvisningsbild
av lennarte
Det vanligaste felet är nog att kolen tar slut. Sitter i laddningsregulatorn som sitter med 2 skruvar (och en kabel) bak på generatorn. Gör som "Frrla" skriver först. Lyser inte laddningslampan då ska du ta loss innan nämnda kabel (smal röd med flatstift) och fästa den mot jord. Lyser den då när du slår på tändningen är felet ovan nämnda kol och då byter man hela laddningsregulatorn mot en ny. Lyser den fortfarande inte har du felet i instrumentet (e.v själva lampan), någon lödning, sprucken folie eller liknande. Men oftast är det kolen som är utslitna.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Tack för svaren!

Jag vred om nyckeln till läge II och varningslampor tändes. Se nedan vilka.

Bild
Bild

Som ni kan se så lyser varningslampan för "generatorn laddar inte". Jag hade inte kollat tidigare om denna varningslampa lös när bara tändningen var på utan att starta bilen. Det jag menade var att det inte lös några varningslampor vid körning. Ber om ursäkt för min otydlighet.

Eftersom varningslampan för laddningen lyser, är det då helt säkert att det bara är laddningsregulatorn som behöver bytas? Eller kan det vara något annat med generatorn som är kasst? I alla fall så är det väl säkert att det är fel på generatorn och inte något annat?
av rid54
Hur har du fastställt att generatorn inte laddar?

En generator kan ju lägga av pga flera saker. Regulator, kol eller diodfel är vanligast. Om laddningslampan tänds vid tändning på och sedan slocknar, så skulle jag nog tro att man får kolla lite på systemspänningen när motorn går (c:a 14 V) och när motorn är avstängd (12,5 - 13 V direkt efter). Låga värden på båda (eller att det är samma spänning oavsett) antyder generatorfel, men det kan då alltså vara flera olika saker som strular. Om det är normalt värde när motorn går och det sedan sjunker drastiskt är det troligen ett dåligt batteri.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
rid54 skrev:Hur har du fastställt att generatorn inte laddar?

En generator kan ju lägga av pga flera saker. Regulator, kol eller diodfel är vanligast. Om laddningslampan tänds vid tändning på och sedan slocknar, så skulle jag nog tro att man får kolla lite på systemspänningen när motorn går (c:a 14 V) och när motorn är avstängd (12,5 - 13 V direkt efter). Låga värden på båda (eller att det är samma spänning oavsett) antyder generatorfel, men det kan då alltså vara flera olika saker som strular. Om det är normalt värde när motorn går och det sedan sjunker drastiskt är det troligen ett dåligt batteri.
Nej jag har inte fastställt någonting. Gjorde bara ett antagande baserat på det ni skrev här och lite internetsökningar. Samt att batteriet inte laddas upp något så måste det betyda att generatorn inte laddar batteriet men av vilken anledning vet jag inte och det är det som jag försöker ta reda på här med er hjälp. Jag skrev "Som ni kan se så lyser varningslampan för 'generatorn laddar inte'." för att det enligt Volvos instruktionsbok för bilen stod just att "Generatorn laddar inte" om den lampar lyser. Jag hade inte fastställt någonting utan jag citerade bara. :)

Jag ska ta och mäta lite med multimetern imorgon för att se om jag kan finna något spännande. Visst ska jag bara mäta på batteripolerna?

Jag är långtifrån en expert vad det gäller bilar (hade jag varit en expert så hade jag inte frågat här :wink:) så ni får ha överseende med lite dumma frågor och sånt från mitt håll.
Användarvisningsbild
av Frrla
Har vart med om att batterilampan glöder lite lätt så det knappt syns när motorn går Och laddar nästan inget endå. Men kolla som nämnts, spänning är säkrast att börja med i nuläget. Sen börjar det bli vanligare och vanligare att man måste kolla samtliga jordpungter och gärna kontakter eftersom bilarna börjar få lite ålder.. sen är det ju skillnad på hur dom använts och sköts.
av Rådlös
Här kan du se vad du skall ha för mätvärden:

Bild

Du måste ladda upp batteriet oavsett om du hittar något fel eller inte i nuläget. Som du ser av den bilden så tar batteriet skada av att inte vara laddat. Det förkortar batteriets livslängd markant.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Hade ingen batteriladdare hemma men var och köpte en idag så imorgon ska jag så fort jag vaknar ut och ladda batteriet! Hoppas att det inte har tagit skada men det är stor risk för det. Hur länge räcker det för att batteriet ska ta skada om det är någorlunda urladdat? Igår laddade jag batteriet lite med hjälp av en annan bil och startkablar (om man nu kan göra så?) för att Volvons batteri inte skulle var helt tomt men jag vet inte om det räckte. Visar sig imorgon.

Tack så mycket för bilden, Rådlös! Den hjälper mycket.

Ska även kolla lite översiktligt på kablarna imorgon för att se om jag lägger märke till om något inte är som det ska vara.
Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]