Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av norbagge
Hei! Jeg er norsk og har store problemer med min Volvo! Forsøket det her forumet da det finnes mye god kunnskap her!

Jeg har en 240 (orginalt med B21A) men den har nå en B230E motor. Den gikk fint 1 mnd etter at den ble satt i bilen, men så begynte problemene. Den kan fungere hjemme men etter 5-10 minutters kjøring begynner den og gå på 3, for den så etter en stund bare går på 2 sylindre.

Enkleste måten å fremprovosere problemet er om man triller ned en lang bakke på i 50-60 kmt på 4. gir. Kan gå fint før man triller ned bakken, men begynner å ettertenne i eksosen når man triller nedover og ved bunnen går den bare på 3-2 sylindre.

Har byttet:
Plugger
Tennkabler
Fordeler
Fordelerlokk
Rotor
Coil
Tenningsmodul
Bensinpumpe (Hovedpumpe og den i tanken. Tatt fra bil med F-motor)
Bensinfordeler
Varmeregulator
Dyser

Jeg har også byttet o-ringene på dysene, sjekket etter vacumlekkasje, timet kammen, justert tenning, målt komp. og bensintrykk, forsøkt med 12v direkte på coil og 12v direkte på varmeregulatoren, uten forskjell.

Håper dere forstår hva jeg mener og kan hjelpe en stakkars "norbagge" :D :D ?:-/
av Amarace
Hmm, reagerar på en sak, du skriver att bränslepumparna är från F-motor, och att du mätt bränsletrycket? Den kombinationen går inte ihop då en pump för F inte har nog högt tryck för att kunna användas till en E motor.
av norbagge
Beklager, min feil. Tankpumpen er fra F-motor. Hvor hovedpumpen kommer fra er ukjent. Typ vanlig elektronisk bensinpumpe. Når jeg målte hadde jeg 5 bar bensintrykk, det skulle vell holde?
Användarvisningsbild
av Frrla
de kan bero på. är F-pumpen i gott skick och E-sprutet lite slitet/felinställt osv, så kan det räcka för att bilen skall gå iaf. Systemtrycket går på någonstans typ ungefär ca i närheten av 2.8-3.4 bar. så släppa soppa genom spridarna kan ju gå iaf. men det är inte en stabil kombination. mer tryck krävs när bilen blir varm om jag inte talar i nattmössan.

finns diagram och staplar att hitta på internet vilket tryck nya spridare ska öppna, när soppa släps in i bränslefördelaren osv osv. har inte exakt siffrorna i skallen just nu. möjligt är det iaf...

EDIT: tänkte på bränslefiltret om du bytt det? om du tycker det blir dyrt med nytt hela tiden så kan du mäta mängden bränsle genom filtret med pumpen påslagen. ska väll vara någon liter på 30 sec.
av norbagge
Ingen bensinfilter på denne bilen..

Har tatt en flaske på hver av dysene for å måle mengden og fikk forskjellig. Forsøkte med andre dyser fra fungerende motor og da fikk jeg like mye i hver av flaskene. Bilen gikk fint 1 kveld, men dagen etter kom samme problem. Testet dysene igjen og fikk ulik mengde. Syl. 1-2-4 var lik, mens lite på 3. Byttet om dysene på 3 og 2, men fikk lite på nr. 4 da. Har også byttet bensinfordeler tidligere, men problemet er det samme.
Användarvisningsbild
av lennarte
norbagge skrev:Ingen bensinfilter på denne bilen..
Det är väldigt viktigt att det är ett bensinfilter på en insprutningsmotor. Särskilt om man grejat lite med det.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
ja då kan man vänta sig problem. är isåfall bara brydd att den gått utan problem en hel månad!

Du kan ju kolla på hela denna så får man fort se varför man bör ha ett bränslefilter. speciellt på k-jet där spridarenheten är väldigt känslig, spridarna kloggar igen ganska snabbt också.

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]