Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Liinus92
Hej! Läggar ut här och hoppas få lite tips/hjälp angående min bil, volvo 240gl 1989 b230f
Det hela började med att bränslepumpen under bilen började låta illa, sedan började bilen hacka och ibland dö i samband med ljudet från pumpen.och nu startar den inte alls.
Det jag gjorde va att byta pumpen under bilen utan resultat. Tänkte även om pumpen i tanken lagd av så får ju pumpen under jobba som f*n..därav ljudet.
Men nu har jag bytt det mesta utan resultat.
Jag har bytt pump i tank med hela amaturen. Bytt pump under bilen. Bränslefilter och btr
Och bilen pumpar fortfarande inte fram till motorn.
Kollar man felkod via dessa blinkkoder så visar den . ingen signal från lambdasond.
Oavsett om lambdan är kass borde ju bilen gå igång och jag har svårt att tro att lambdan gör så att pumpen låter som ett jetplan
Däremot. Kan jag ha köpt en dålig pump som inte pumpar tillräckligt? När jag skruvade lossa min btr så va de bränsle i railen.
Btr behöver väl ett viss tryck innan den släpper igenom?
Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du tar loss returledningen till tanken vid BTR-en och sätter på en slang som ledet ner i en PET-flaska så ska den fyllas ganska omgående om pumparna funkar som dom ska (får "köra på starten". Är det nya eller begagnade grejer du satt dit? om du öppnar tanklocket och "kör på" startmotorn så ska det tydligt höras att det "surrar" i tanken. Olika fabrikat av huvudpumpar låter olika mycket. Jag bytte på min 745 men B234F motor till Biltemas "044" pump (ger mer tryck och flöde) men den låter betydligt mer än originalpumpen (43000 mil). Kolla på tändstiften om dom är blöta eller torra. Du kan även kolla om vevaxelgivaren fungerar med diagnostikboxen och stiftet i hål 6
Diagnosfunktion 2. Tryck på knappen två gånger, dioden skall nu blinka snabbt. Vrid lite
grann på gasreglaget. Om dioden slocknar och sen ger koden 3-3-4 anger detta att
spjällkontakten fungerar korrekt I tomgångsläge.
Kör startmotorn eller starta motorn. Om dioden slocknar och sedan ger koden 1-4-1
betyder det att signalen från impulsgivaren är korrekt.

Funkar inte vevaxelgivaren får motorn varken gnista eller bensin, även om pumparna går. Funkar givaren och stiften är torra, kolla på spridare/radioavstörningsrelät. Det sitter på expansionskärlet till kylaren på 740, vet inte om det sitter där på 240 också.

Mvh
Lennart
av Liinus92
Efter att ha bytt bränslepumpen under bilen 3 gånger så startar bilen. Däremot går den dåligt och skjuter smällar genom luftfiltret. Ger felkod på lambdan fortfarande så antar att den är kass.
Men.. Bränslepumpen under bilen låter fortfarande lustigt till och från, precis som den suger luft eller liknande. Jag har bytt båda pumparna, flera gånger nu så jag vet att dom är bra. Även bytt bränslefilter i tanken och under bilen. Gått igenom alla slangar och ledningar och bytt btr. Kan lambdan påverka att pumparna gåt t.ex. för mycket? Att den lurar boxen att pumpa " för mycket" och därav ljudet? Pumpen under bilen låter verkligen högt och överröstar liksom allt annat, och den blir oftast sån när bilen står länge på tomgång. Kan tillägga att de olika pumparna jag provat även varit helt nya med samma ljud och resultat. Kan någonting göra att pumpen får för lite ström på tomgång? Dock är det ju inte oljud konstant..
Användarvisningsbild
av lennarte
Som jag skrev, olika pumpar låter olika mycket, vet inte om original låter mindre. Min biltemapump låter i alla fall mycket mindre nu än nar den var ny (för ett år sedan)
Att den ger felkod för Lambdasond behöver inte betyda att det är fel på lambdasonden. Men det kan betyda att den inte klarar av att göra sitt jobb. Att det "skjuter" i luftfiltret tyder på att den får för lite bensin av någon anledning. Tempmätaren för motorstyrningen, kanske? Luftläck mellan LMM och topplocket I styrsystemet sitter det 2 säkringar till bränslet, nr 6 (tror jag) är "huvudsäkring" för bränslesystemet och säkring 4 är för tankpump och lambdasonden. "Bara" förvärmningen, men den funkar ju inte förrän den är varm.
240 LH2.4.jpg
LH2.4 Volvo 240
240 LH2.4.jpg (137.54 KiB) Visad 588 gånger
Har sett bättre schema än detta, men du får en uppfattning om hur det set ut. Tempgivaren för motorstyrningen är samma på alla 2/7/900 med system LH2.4. Observera från årsmodell -88B och framåt. -88A (och bakåt) har ett motstånd, -88B och framåt har två, det är samma kontaktstycke så det är lätt att sätta fel. Dom passar "fysiskt" men har olika färg. Du ska ha svart givare.

Mvh
Lennart
av Liinus92
Tempsensorn är bytt, när den väl smäller och går illa så rycker den svart så antar att den dränker sig med bensin. Ska prova byta lambdan och se. Visst att alla pumpar låter olika men att alla har samma missljud? Och när väl missljudet från pumpen kommer så går den illa? Kan motorn släppa in så pass mycket bensin så att pumpen inte kan hålla jämt och bra tryck?
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du kollat så tankpumpen verkligen fungerar (säkring 4) och att lamban också får ström. Pumpen kan inte göra så motorn får för mycket bensin, däremot, om det är något fel på sugsidan att den får för lite. Om membranet i BTR-en börjar läcka trycker ju pumpen in bensin "oreglerat" i insuget genom vakuumslangen. Kollas enklast om man tar loss och suger i vakuumslangen, smakar det bensin är den kass. Det har också hänt att det rostad hål på rören på tankarmaturen, även på den det som sitter i tanken, men den är ny, eller? Om det är problem på sugsidan, bör det låta lika olika på alla pumparna, är problemet på trycksidan bör det vara samma ljud/oljud hela tiden. Pumpen ger så mycket bensin så om den skulle spruta in all bensin i motorn (så det blev tryckfall av den anledningen) skulle motorn dö direkt och det skulle rinna ut bensin i skarvarna på avgasröret. Om motorn får för lite bensin så den inte svarar på gasen och man fortsätter att hålla ner gasen så blir det ju en smäll när det blivit så pass mycket så det kan "tända". Då tänder allt på en gång och det blir en svart "puff"

Mvh
Lennart
av Liinus92
Lambdan bytt nu och bilen startar och går att köra med. Pumpen låter fortfarande illa och står den länge på tomgång så vill bilen dö någon sekund samtidigt som pumpen surrar till. Ja amaturen är bra. Får dubbelkolla pumpen i tanken igen

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]