Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Då jag inte kan något om bilar så tänkte jag kolla vad som kan vara fel här tänkte om det är lättfixat om man kanske kan kolla på det själv.
Har en volvo 460 2,0 GL har gått bra sen jag köpte den för 2 år sedan.
men nu när man startar så vibrerar den ganska mycket och hackar i körningen.
När man ska köra så är det precis som om man har en för hög växel och den accelererar inte upp. När man väl har kommit upp i rätt hastighet och håller den så hackar den inte alls. Utan det kommer bara när man ska gasa upp. Sen ibland är det som man gasar och den drar till lite.
Först trodde jag det var något med fuktigt väder att göra och att det kanske var någon fukt någonstans för när man väl har kört ett tag så slutar den tänkte om motorvärmen har värmt bort fukten.
Vilket brukar vara efter körning på 2-3 km.
Det händer inte hela tiden utan typ var 3-4 start. När det började var det mindre nu händer det mer ofta.
När jag sedan körde med den ett tag höll den på i 3 mil. Sen stannade jag och när jag sen skulle köra vidare så var det inga problem alls.
Någon som har någon aning om vad det kan vara?
Det "känns" på beskrivningen att den bara går på 3 cylindrar. Första läget är att skruva ut tändstiften och titta på dom. Dom ska se likadana ut i färgen och "se bra ut". Inte lätt om man inte är van. Här är en bild som visar hur det kan se ut. Den är nog ganska gammal för denna typ sitter inte i moderna bilar. Det sitter oftast 3 eller 4 sidoelektroder eller kan ha en mycket tunn mittelektrod, men färgerna stämmer nog fortfarande. det första tändstifter är normalt utslitet och skulle varit bytt för ett tag sedan. Ett nytt har "skarpare" kanter och är blankt och fint och avståndet mellan (där gnistan hoppar) får inte vara för stort (under 1 mm). Är det flera sidoelektroder kan man inte justera avståndet men är det bara en kan man "knacka" ihop försiktigt (tjockleken på "skalet" på en vanlig tändsticksask är lagom mått) så kan det gå ett tag till. Har du någon av dom andra varianterna ska du byta med en gång. Det kan vara en massa andra fel också men detta är nog det första man ska titta på
Spark_plug_Outlook_Analysis.jpg
Bilder på tändstift
Spark_plug_Outlook_Analysis.jpg (34.77 KiB) Visad 1471 gånger
Mvh
Lennart
lennarte skrev:Det "känns" på beskrivningen att den bara går på 3 cylindrar. Första läget är att skruva ut tändstiften och titta på dom. Dom ska se likadana ut i färgen och "se bra ut". Inte lätt om man inte är van. Här är en bild som visar hur det kan se ut. Den är nog ganska gammal för denna typ sitter inte i moderna bilar. Det sitter oftast 3 eller 4 sidoelektroder eller kan ha en mycket tunn mittelektrod, men färgerna stämmer nog fortfarande. det första tändstifter är normalt utslitet och skulle varit bytt för ett tag sedan. Ett nytt har "skarpare" kanter och är blankt och fint och avståndet mellan (där gnistan hoppar) får inte vara för stort (under 1 mm). Är det flera sidoelektroder kan man inte justera avståndet men är det bara en kan man "knacka" ihop försiktigt (tjockleken på "skalet" på en vanlig tändsticksask är lagom mått) så kan det gå ett tag till. Har du någon av dom andra varianterna ska du byta med en gång. Det kan vara en massa andra fel också men detta är nog det första man ska titta på
Spark_plug_Outlook_Analysis.jpg
Mvh
Lennart

Hej! Skickade svärfar på att kolla stiften och tydligen var det ett som inte satt i ordentligt och tydligen va lite bränt så nu funkar den! Tack för tipset!
Om inte tändstiftet sitter ordentligt fastdraget, så får det inte rätt kylning och blir lätt, om inte överhettat, så åtminstone alldeles för varmt. Blir ett tändstift för varmt så slutar det fungera till 100%. Och slutar ett tändstift att fungera så är det nog tid att fundera på att byta alla. Om inte för annat så för att det är lättare att få ett rätt åtdragningsmoment med nya tändstift. Har man dragit ett tändstift en gång så är egentligen packningen förbrukad, och den går inte att köpa.. Det finns en generell regel, ett nytt tändstift ska man skruva ner (för hand, utan verktyg) tills packningen "tar emot" och sedan dras det fast genom att dra det 3/4-dels varv till, och ett begagnat tändstift ska dras åt 1/4-dels varv. Sitter det inte ordentligt fast så blir kan det bli sådana problem som du fått. Enkelt fel, stora följder...

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Om inte tändstiftet sitter ordentligt fastdraget, så får det inte rätt kylning och blir lätt, om inte överhettat, så åtminstone alldeles för varmt. Blir ett tändstift för varmt så slutar det fungera till 100%. Och slutar ett tändstift att fungera så är det nog tid att fundera på att byta alla. Om inte för annat så för att det är lättare att få ett rätt åtdragningsmoment med nya tändstift. Har man dragit ett tändstift en gång så är egentligen packningen förbrukad, och den går inte att köpa.. Det finns en generell regel, ett nytt tändstift ska man skruva ner (för hand, utan verktyg) tills packningen "tar emot" och sedan dras det fast genom att dra det 3/4-dels varv till, och ett begagnat tändstift ska dras åt 1/4-dels varv. Sitter det inte ordentligt fast så blir kan det bli sådana problem som du fått. Enkelt fel, stora följder...

Mvh
Lennart
Ja vi bytte alla. i och med att vi inte vet riktigt när dom byttes sist. Så passade vi på att ta alla på en gång.
Som sagt nu fungerar den som den brukar så vi hoppas och vad svärfar kunde se så var det inte några skador där.:)
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]