Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mercury-50
Bilen går bra vid jämn körning om jag bromsar in eller släpper upp gasen lite så blöddrar den i några sekunder efter det så går den jämnt igen . har bytt båda bensinpumparna samt tankat den full. Detta började redan i höstas så vädret torrt eller blött eller kallt har alltså ingen betydelse. Vore mycket tacksam för hjälp. Bilen är en 240 Gl 1988 med B230 F motorn
Användarvisningsbild
av lennarte
Börja med det lättaste, kolla tändstiften. Det kan mycket väl vara fukt i fördelaren. Är det ett "halvtaskigt" lock så behövs det inte så mycket. Fördelarlock och tändkablar är förbrukningsvaror och behöver bytas då och då.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av mercury-50
Har nu kollat stift kablarkontakter till kallstartsventilen samt andra kablar med att ta ut dom o spreja kontaktspray o motionera upp kontakterna. Har nu kollat luftmassagivaren o NU misstänker jag den. Genom att ta ur kontakten under gång märker ingen skillnad...vilket det skall göras av andra källor jag pratat med. så imorrn byter jag luftmassamätaren så får vi se...faan det är ju en Volvo så jag hoppas inte det skall krångla mera sedan :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du en senare -88 års modell (kallas -88B) så sitter där ett "förbättrat" bränsle/tändsystem och en "diagnostikbox" där du kan ta ut felkoder. Är det fel på LMM-en så finns det (i så fall) en felkod. Denna modell har även "limp home mode" som är ett förprogramerat program som gör att du kan köra med bilen trots att vissa funktioner inte fungerar. På den tidigare modellen (-88A) borde motorn stanna om du drar ut kontakten till LMM-n.

Mvh
Lennart
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]