Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
Ibland kommer det ett rasslande ljud från vänster bak. Går över efter några hundra meter, väldigt irriterande ljud.. Låter som skrapningar.

Vad kan det tänkas vara? Hjullager? Drivaxel? Väldigt högt ljud, lagt mig under bilen och ser inga konstigheter.
hmm tänkte du glidpinnarna? Eller kolven? Jag har inte skruvat så våldsamt mycket med bromsar i bilar så försök förklara noga;) en grej jag märkt är att handbromsen kan "fastna" lite så det dunkar till när man ska köra iväg. Och om man tycker till lite i kryckan när man kör låter det som en vajer typ som dras åt. Typ klonk ljud. Men bara engångn blir det så. om jag drar engång till i spaken då klonkar det ej.
240 av denna årsmodell har inga glidpinnar, däremot har den det äldre bromssystemet med hanbromsen "för sig själv" inbyggt i bromsskivan och fotbromsen "utanpå" skivan. Ett gammalt väl beprövat och väl fungerande systems dock är lite känsligt på "ålderns höst". Det sitter en "excenter" som vajern "drar i" och som "trycker isär" bromsbackarna. Detta sitter inne i bromsskivan och man måste "ta isär" bromsarna för att komma åt att rengöra och smörja upp excentern som brukar rosta fast. Är detta inte gjort på många år det garanterat fastrostad och ser ut som en stor "rostklump". Inget särskilt avanserade jobb, men man kan stöta på en del till synes olösliga problem om man aldrig gjort sådant innan.

Mvh
Lennart
av zxcvbn
Tackar lennart för återigen ett bra svar! Jag tror Jag avvaktar till våren när det är dags för montering av sommardäcken då tänkte Jag byta bromsbelägg runt om .

Det är inte min 'bruks' bil brukar en V70 till vardags, så kör inte så himmla mycket just nu.

Tack änengång!
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]