Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpiz
#1035138
Åkte till garaget och skulle kolla till Volvon som står vinteravställd. Startade upp och såg att lamporna inte lös med fast sken utan typ flimrar. Mätte med multimeter och såg då att generatorn laddar mellan 13,8 och 14.5v. Tänkte att kolen kanske är slut. Men hittar då inga på baksidan av generatorn. Där kolen borde ha suttit hittar jag bara 3 kablar som leder till en silvrig box som sitter brevid batteriet.

Boxen som kablarna leder till ser ut såhär
http://cdn.teileshop.de/thumb?m=1&id=1146467&lng=se


Vad kan det vara för fel?
av rid54
#1035251
Generatorn måste ju ha kol, men om den har extern regulator (den lilla boxen) så kanske det inte ser ut som på modernare modeller. Jag skulle inte oroa mig jättemycket, men det kan nog vara kolen som är lite trötta, eller så är regulatorn dålig. Om det inte rättar till sig när du börjar använda bilen är det dessa två saker jag föreslår att du undersöker.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1035329
Det är "den äldre" typen av generator med laddningsregulatorn "utanför". Att laddningslampan lyser lite och "flimrar" brukar betyda jordfel, dålig kontakt någonstans och det kan ju lika gärna vara mellan kolen och släpringarna som någon annanstans. Eftersom den stått ett tag kan det ju bli något lite beläggning på släpringarna utom där kolen ligger mot. I så fall sliter det nog till sig efter några mil. Vissa generatorer har en "löstagbar" platta i stället för den inbyggda regulatorn som kolen sitter i, vissa generatorer får man dela på för att byta kolen.

Mvh
Lennart
av Jimpiz
#1035527
Nu flimrar ju framljusen resp bakljusen. Körde 30 mil utan skillnad. Tänkte jag skulle bytt ut den där regulatorn. Den jag har har 2 st kontakter på undersidan. En med tre stift och en med två precis brevid. Den nya har bara 3 st. Vad har jag för tvåstift som inte dom nya har? Om man ev måste byta till en ny generator. Hur går det till då eftersom jag har den här separata regulatorn?
av Jimpiz
#1035530
Kan tillägga att slår jag på halvljus, Bakrutevärmare och fläkt på fullt slutar det att flimra. Ljusen flimrar bara när generatorn inte behöver arbeta hårt.
av rid54
#1035672
Regulatorn behöver ju förbindelse med generatorn. Finns det ingen möjlighet att se vilka sladdar som går vart i originalmontaget? I värsta fall kan man kanske söka upp ett kopplingsschema för bilmodellen.

Om du byter till en nyare generator slipper du ju regulatorn helt, de är integrerade i kolhållaren på de flesta nya. Sådana generatorer har bara en rejäl anslutning till batteriet, jord till stommen och en tunn anslutning för ström från laddningslampan. Mer behövs inte.
#1037029
Det vanligaste felet när lampan flimrar är diodfel i generatorn.

Kolen sitter ihop med kolhållaren där de tre kablarna vanligtvis är anslutna på tre stycken stift (ser lite olika ut beroende på fabrikat på generatorn). Dessa kablar (D+, DF och D-) går sedan upp till den externa laddningsregulatorn. I vissa fall går det som tidigare nämnts att montera en kolhållare med inbyggd regulator, det är diodbryggans konstruktion som bestämmer detta. Har du ett nummer på generatorn kan jag hjälpa dig mer exakt.
av Jimpiz
#1037231
startmotorpunktse skrev:Det vanligaste felet när lampan flimrar är diodfel i generatorn.

Kolen sitter ihop med kolhållaren där de tre kablarna vanligtvis är anslutna på tre stycken stift (ser lite olika ut beroende på fabrikat på generatorn). Dessa kablar (D+, DF och D-) går sedan upp till den externa laddningsregulatorn. I vissa fall går det som tidigare nämnts att montera en kolhållare med inbyggd regulator, det är diodbryggans konstruktion som bestämmer detta. Har du ett nummer på generatorn kan jag hjälpa dig mer exakt.
Hej. Den står långt hemifrån samt lite otympligt så har ingen möljlighet att kolla nummer. Men är det även diodfel om lamporna slutar flimra om jag slår på massa strömförbrukare så generatorn får jobba lite. lamporna fram och bak flimrar bara när generatorn inte behöver jobba. Kanske lättare och enklare att köpa en ny generator med kolen inbygd?

/ Jim
#1037370
Ja, det kan det vara. När generatorn laddar för fullt blir spänningen mycket jämnare och då minskar flimret.

Det brukar på sikt vara billigare att köpa en ny generator istället för att laga den gamla om det är fler fel än regulatorn.
av Jimpiz
#1037729
startmotorpunktse skrev:Ja, det kan det vara. När generatorn laddar för fullt blir spänningen mycket jämnare och då minskar flimret.

Det brukar på sikt vara billigare att köpa en ny generator istället för att laga den gamla om det är fler fel än regulatorn.
Okej. Då beställer jag en nygenerator. Passar alla generatorer som ex mekonomen säljer om jag skriver in mitt regnummer? Eller måste det vara någon specialare?

/ Jim
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]