- sön 03 jan 2016, 20:15
#1034071
Plastgrejen under insuget heter "oljefälla" och är en del av vevhusventilationen.
Den separerar oljestänk och oljedimma från vevhusgaserna. Vevhusventilationens uppgift är ju att dra in vevhusgaserna i insuget och förbränna dem istället för att släppa ut dem i fria luften. Såvitt jag vet är oljefällan likadan på alla B23 och B230, så du behöver inte flytta över den.
Det är en bra idé att plocka bort och göra ren den så gott man kan när man ändå har insuget borta. Det finns ett antal trådar om hur man gör ren vevhusventilationen på 240/740/940, det är samma oavsett modell. På undersidan finns två "hål". I det ena går vevhusgaserna in, i det andra rinner olja tillbaka ner i tråget genom en slang. Den förra ska ha en tätning, en stor o-ring i princip. Den brukar vara sönder eller ha försvunnit. Saknas tätningen läcker det ut en del olja där.
Om du ska behålla förgasare etc så behåll resten av vevhusventilationen som det var på förgasarmotorn.
Senast redigerad av 2 NilsO, redigerad totalt 0 gång.