Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 240janne
Håller på att byta motor(b23 -84 till b230 -88). b230:ian är av F utförande men kommer använda förgasare och tändning från b23:an. Det sitter en svart plast grej under insuget på båda motorerna, vad är det för nått? På b23:an sitter det också nån vacuum anordning på plast grejen som då är ansluten till insuget. Måste jag flytta över plast grejen från b23:an till b230:ian? Tack i förhand! :)
av NilsO
Plastgrejen under insuget heter "oljefälla" och är en del av vevhusventilationen.

Den separerar oljestänk och oljedimma från vevhusgaserna. Vevhusventilationens uppgift är ju att dra in vevhusgaserna i insuget och förbränna dem istället för att släppa ut dem i fria luften. Såvitt jag vet är oljefällan likadan på alla B23 och B230, så du behöver inte flytta över den.

Det är en bra idé att plocka bort och göra ren den så gott man kan när man ändå har insuget borta. Det finns ett antal trådar om hur man gör ren vevhusventilationen på 240/740/940, det är samma oavsett modell. På undersidan finns två "hål". I det ena går vevhusgaserna in, i det andra rinner olja tillbaka ner i tråget genom en slang. Den förra ska ha en tätning, en stor o-ring i princip. Den brukar vara sönder eller ha försvunnit. Saknas tätningen läcker det ut en del olja där.

Om du ska behålla förgasare etc så behåll resten av vevhusventilationen som det var på förgasarmotorn.
Senast redigerad av 2 NilsO, redigerad totalt 0 gång.
av Jojje62
Jag skulle gissa på oljefällan till vevhusventilatonen.
Jag skulle låta det vara som det är på B230
av 240janne
Tackar, ska jag bara plugga vacuum anslutningarna på insuget om jag använder oljefällan från b230:ian? Eller vacuum anordningen kanske inte ens hör till oljefällan? Får kolla plocka av den och kolla noggrannare.
av NilsO
På B230 ser det ut såhär: På slangen från oljefällan sitter ett slags nippel eller förgrening. Därifrån går en slang till luftfiltret, och en tunnare slang till insuget. Inne i nippeln sitter den sk flamfällan. Alltihop är utformat så att oavsett om motorn går på hög eller låg belastning ska det uppstå ett litet undertryck i vevhusventilationen. (Med betoning på "litet". På de här motorerna är det inte så att det sugs in luft om man t ex öppnar oljepåfyllningslocket som det gör på en del andra bilar.)

Jag trodde förgasarmotorerna, och B23, hade samma utformning, men det har de kanske inte.
av 240janne
NilsO skrev:På B230 ser det ut såhär: På slangen från oljefällan sitter ett slags nippel eller förgrening. Därifrån går en slang till luftfiltret, och en tunnare slang till insuget. Inne i nippeln sitter den sk flamfällan. Alltihop är utformat så att oavsett om motorn går på hög eller låg belastning ska det uppstå ett litet undertryck i vevhusventilationen. (Med betoning på "litet". På de här motorerna är det inte så att det sugs in luft om man t ex öppnar oljepåfyllningslocket som det gör på en del andra bilar.)

Jag trodde förgasarmotorerna, och B23, hade samma utformning, men det har de kanske inte.
"Vacuum anordningen" var en EGR ventil(nått liknande iaf) så du trodde rätt :)

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]