Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av offwhite
Frågar åt en kompis

Han har en 245 med b230e, tror jag det är. Insprut är det iaf. Den drar kylarvätska, har inte kunnat se något ställe där det läcker ut eller där jag sett torkade rester av kylarvätska, däremot så ser det ut som att det är skvätt på marken när bilen svängt, typ vid korsningar. Bilen läcker inte så snabbt iallafall, han kunde köra 10 mil innan mätaren började gå upp. Var kan läckan vara? Verkar ju vara något som skvalpar över när bilen svänger, men jag blir inte klok på det eftersom jag inte kan hitta varifrån det kommer!
av Rådlös
Antingen en "yttre läcka", kylaren, slangar eller kupéelementet. Eller så är det inne i motorn. I det första fallet så är det relativt lätt att åtgärda, byta ut läckande delar. I det andra fallet så är det mer allvarligt.
Lite kan du göra själv. Åk till en verkstad och be dom trycktesta kylarsystemet. Ganska enkelt, man sätter en "cykelpump" i påfyllningshålet och pumpar upp ett tryck. Är det då en yttre läcka så bör man kunna hitta den efter lite sökande. Är det en inre läcka, i motorn så återstår nog bara att öppna motorn och kolla. Ryker bilen vit rök? (Vattenånga) Hur ser oljan ut? Eller tvärtom, är det olja i kylarvattnet? Vet du årsmodellen på bilen? Senare årgångar hade en kylare där gavlarna var av plast. Dom sprack garanterat efter ett antal år. Dessvärre vet jag inte när man bytte från det ena till det andra. Men det finns andra här på forumet som kan detta.
av Tilly
Jag gissar på att det läcker någonstans ovanför plastskyddet som sitter under kylaren och motorn. Antagligen droppar det ner och bildar en liten pöl i plastskyddet. När bilen står stilla eller man kör lugnt rakt fram så stannar pölen kvar där men när man sedan svänger så rinner det över kanten och ned på marken.

Det är min gissning, annars är det nästan omöjligt att svara på frågan utan att ha bilen framför sig. Man får syna alla komponenter i kylsystemet helt enkelt tills man hittar läckan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tilly skrev:Jag gissar på att det läcker någonstans ovanför plastskyddet som sitter under kylaren och motor
Har du "plåten" under kvar så kan det mycket väl vara så, den brukar ju vara bortplockad. Kolla väldigt noga i underkant på kylaren, om det läcker i kylaren, läcker det i ytterkanterna och när motorn är varm är det ju tryck i systemet och då fuktar det i ytterkanterna och neråt. Vattenpumpen är ju nästan ett säkert kort att byta om det inte är bytt på länge. Kolla noga i överkant på vattenpumpen mot topplocket. Sedan kan det ju vara locket på expansionskärlet som kan var fel på (billigt), det kan även vara topplockspackning (dyrt) och allt däremellan. Värmekranen är ett annat exempel, lyft på mattorna vid pedalerna, smakar det blöta sött, är det glykol, smakar det sk-t är det inte där det läcker

Mvh
Lennart
av offwhite
Nu har bilen fått stå ett tag i brist på tid, men noterade att den här var trasig:

Bild

Dvs. en gul sladd, är det kylvätsketempgivaren? Detonationssensor? Bilen är en 88a så antar det är en b230f.
Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]