Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockström
Tjabba, har sökt lite nu men inte hittat någon tråd som riktigt passar in på mitt problem. Bilen ville helt plötsligt inte starta när jag skulle hem från jobbet.

Motor: B230F
Fulltankad
Får ingen gnista från tändspolen när jag sätter en tändkabel + stift på anslutningen
Jag har plusmatning till båda stiften på spolen med tändningen på! De borde väl bara ge plus på ena och jord på andra?

Ingen hallgivare i fördelaren
Vevaxelgivaren ger 155 ohm och det ska väl ligga mellan 170-240 ohm (?)

Jag har även vad jag tror är en tändbox under handsfacket, betyder det per automatik att jag inte har en tändmodul? Har nämligen inte lyckats lokalisera denna ännu.
av jockström
Hittade tändmodulen och bytte även den. Bilen hoppade igång utan några större problem och jag lyckades köra hem den. Nu på kvällen när jag skulle åka iväg så vill den inte starta längre..
av Rådlös
Det låter ju som en glappkontakt. Om du drar och skakar lite lätt på dom kablar som går in i tändmodulen, vad händer då?
När du bytte modulen kanske du fick någon kabel eller kontakt i ett "kontaktläge". Nu har det sjunkit tillbaka till ett "glappläge" och släpper inte fram någon signal.
av jockström
Bilen gick igång direkt när jag tröck kontakten till tändmodulen! Sen nu efter en vecka så är det samma jävla fel. Har en polare med 740 som har samma tändmodul som mig själv. Ska testa och se ifall det är skräptemas tändmodul som är crap.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan ju vara kortis någonstans som förstör tänd. modulen. Sedan tillverkar Biltema inga egna tändmoduler, så om du köper en tändmodul någon annanstans så kan det vara samma tillverkare

Mvh
Lennart
av jockström
Har nu testat med en annan tändmodul (original från bosch) och bilen gick bättre men inte helt hundra. Var även ut på en test-tur med den gamla modulen och bilen hackar väldigt vid gaspådrag... Prövade även att dra ut LMM kontakten och då tvärdog bilen, fick även felkoden 1-2-1 men det beror väl på att jag hade dragit ut kontakten.

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]