Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FrostyWindblown
Har bytt till en förstärkt framvagn på min Volvo 360.
Tyvärr så blev mellanrummet mellan avgasröret och själva framvagnen för litet när motorn är igång så tar det i och det blir tråkiga vibrationer. Se bild.

Så frågan är hur ska jag lösa det? Första tanken var att buckla till avgasröret lite just där det tar i. Men det går inte riktigt att komma åt att slå till det för att ge det en buckla.
Har nu funderat på ifall det finns någon värmetålig gummibussning som man kan klämma emellan. Men det blir nog väldigt varmt där så vette tusan.

Kan det finnas andra lösningar som jag inte har tänkt på? Någon som har ett bra förslag?

Bild
av Rådlös
Nej, man behöver förutom hylsa och spärrskaft en domkraft. Saxdomkraft eller pelardomkraft går lika bra. Man lättar på muttrarna på ena sidan, Sedan sätter man en plankbit under oljetråget för att skydda tråget. Så lyfter man i samma hörn, upp lite lätt bara så att man kan lossa skruvarna helt och få ut den gamla motorkudden. I med den nya, dra på muttrarna några varv, men bergdra inte ännu. Gör samma sak på andra sidan, lossa och byt. När man har bytt båda och motorn är nedsänkt i läge kan man dra fast alla muttrar.
Principen är alltså att man tar en sida i taget och använder domkraften till att "kränga" motorn åt sidan så att man får det lilla svängrum som behövs. Och glöm inte en träbit under oljetråget som skydd.
Man behöver komma in någon ½ meter under bilen. För att man skall få plats kan man ju lägga ett par 2 x 4" plankbitar under framhjulen så dom kommer upp något lite.
av Rådlös
En tanke slår mig nu. Volvo 200, 700 och 900 har ju en kudde i växellådan också. Du har väl din växellåda i bakaxeln? Är det möjligen så att du har flera motorkuddar fram då?
av FrostyWindblown
Tror det bara är två motorkuddar fram, men däremot vet jag inte om det går att få tag på nya motorkuddar.
Har kollat på nätet och inte hittat några ännu. Motorn hänger som i kuddarna.
Går det att få tag på nya motorkuddar någonstans?
av FrostyWindblown
Tack för tipset Johan, har dock redan kollat dom länkarna.
Jag har dom nyare hydraliska hängande motorkuddarna som inte är med där.
Men ska försöka lista ut något sätt att göra dom lite stummare, helst utan att behöva bygga om något.
Återkommer om jag hittar på något bra.

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]