Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 240janne
Hade tänk hålla mig sysselsatt med ett projekt i vinter. Det jag tänkte göra då är att konvertera min b230f som ligger å skräpar till förgasarturbo som går på E85. Tanken är att jag ska bygga eget grenrör samt downpipe, tänkte även ha dubbla förgasare med hemfabrikerat insug.

Ideen bakom dubbla förgasare var den att med E85 behövs nånstans runt 40% mer bränsle (enligt det jag har läst) och om jag då också har turbo så behöver jag kanske inte bestycka om förgasarna(beroende på laddtryck), är jag helt ute å cyklar med denna tanke eller finns det nått förnuft i den?

Tänkte ta original bränslepump från en 240 insprutare med en progressiv BTR som styrs av laddtrycket.
Nu vill jag gärna ha era tankar om detta! Ge förslag på vilken turbo som skulle funka och förslag på förgasare. Kammar som skulle funka bra är också av intresse. Om ni har några funderingar om hur i helvete jag tänkt, fråga bara! :D
Har tänkt spendera så lite pengar som möjlig så Garret t28 och Weber är utom räckhåll. :)
av Rådlös
Det är mycket enklare att konvertera en insprutningsmotor än en förgasarmotor till E85. Har du dessutom insprutning med turbo så har du andra fördelar "gratis".

En pump till en insprutningsmotor ger 4 - 5 bar i bränsletryck. En pump till en förgasarmotor ger max 0,25 bar i bränsletryck. Om du tänker dig att använda F-motorns BTR så kommer du högst troligt att bli grymt besviken.

Läs mer om detta och en hel del annat på http://www.etanol.nu

Gör i stället i ordning och konvertera F-motorn med det befintliga insprutet med någon eller några av dom kända metoder som finns så kommer du att få en mycket "potent" motor. Och du kommer förmodligen att upptäcka att dom 40% i merförbrukning är en grov överdrift. 30 - 35% är nog mer realistiskt.
Användarvisningsbild
av lennarte
240janne skrev:Tänkte ta original bränslepump från en 240 insprutare med en progressiv BTR som styrs av laddtrycket.
Detta fungerar utmärkt för E85. På en insprutningsmotor..... :roll: Är tveksam till att en justerbar BTR (ha en sådan i min motor) går att justera ner så mycket så det går att använda till förgasare. Finns väl ingen egentlig anledning till dubbla förgasare på en turbo. Nä, jag håller med "Rådlös" att allting är sååå mycket lättare med insprutning.
Här finns info om regulatorer, förgasarkonventering, insprutninggskonventering.
http://www.misab.se/index.php Och glöm inte att kolla här på frågor och svar,
http://etanol.nu/
Lycka till, hur du än gör med din motor.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Eftersom det är en Volvo så är Volvoskroten i Jönköping. Dom lär vara störst i Sverige http://www.jb-bildemo.se/
Eftersom din Volvo är i bra skick och ev. framtida renovering (originalskick?), köp en turbomotor med tänd och bränslesystem (ink. boxarna) och montera i. Har läst att man brukar ta elsystemet till insprutning och tändning från en 240 med LH2.4 för där ligger kabelhärvan för elektroniken "för sig själv". På 740 är den "intrigerad" i övrig el. Det kan bli ett "attans" meck om man inte har rätt boxar, motor och givare. Sedan är det ju det här med besiktning också. Kolla med Bilprovningen telefon support, dom kan detta.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Jag kan fylla på lite allmänt om E85-konvertering. Sedan följer du dom råd som LennartE har givit här.
Det finns i princip 4 metoder att E85-konvertera en motor. 1. Att montera en extra BTR så att man får ökat bränsletryck. Det gäller att ställa in rätt så det ger mer bränsle. Lite omständligt om man av någon nu okänd anledning behöver köra på bensin. Metoden ger ingen köldstartanrikning.
2. Sätta i större spridare som flödar mer. Det går inte heller att enkelt ställa om till bensin om behovet uppstår. Och inte heller här, finns någon köldstartanrikning.
3. Sätta in en "Piggyback", en elektronisk dosa som förlänger spridarpulsen så att det ger mer bränsle. Detta är nog den mest utbredda och enklaste metoden. Den har flera fördelar. Man kan med en enkel omkopplare anpassa för olika bränslen. Många fabrikat har köldstartanordning. Det är lätt att koppla in en Piggyback. På YouTube finns filmer där både barn och blondiner kopplar in en Piggyback. Men i sanningens namn så finns det nog lite mer avancerade modeller också. Bl.a byggsatser och halvfabrikat.
4:de metoden. Det är att mappa om styrdatorn. Detta anses som den optimala konverteringen, men är också den dyraste.
Man kan naturligtvis kombinera två av dom här metoderna, om man vill experimentera med det. Men det är inget krav för funktionen. Varje metod fungerar fullt ut för sig själv.
Däremot är det nästan ett krav att man tänker på följande: Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader på förbränningsluften än bensin för att förgasas fullständigt. Därför, om man konverterar en motor skall man se till att den luftförvärmning som fanns från början på motorn, finns kvar och fungerar så som det var tänkt från början. Av detta förstår man att så kallade sportluftfilter inte är någon hit ihop med E85. Nu tänker du dig en turbo. Det är en fördel att luften redan är extra varm, för att inte säga het. Där har du din "bonus" till bättre bränsleeffektivitet. Du utnyttjar varje liten bränsledroppe på ett mer effektivt sätt och får ut mer energi av den.
Detta med luftförvärmning gäller samtliga konverteringsmetoder. Det är inte fel att använda motorvärmare på vinterhalvåret, men inget krav för funktionen.
Etanol har lägre förbränningstemperatur än bensin. Det är "nyttigare" för avgasventiler etc. E85 har 104 i oktan. Om och när du nu väljer insprut med lambdastyrning så innebär ju det att styrdatorn ställer in förtändningen elektroniskt. Med hjälp av den högre oktanen kan därför styrdatorn ställa tändningen ännu tidigare utan att motorn spikar, vilket är positivt, än vad den kunde med bensin. Därför kan du vinna även lite "bonus" där också. Etanol ger mindre sot än vad bensin ger, och löser gamla sotlager. Men etanol blandar sig dåligt med motorolja. Därför bl.a skall vi som kör på E85 i fabriksbyggda etanolbilar byta motorolja med tätare intervaller. Om du behöver göra det i din konverterade bil, blir mer som en samvets- eller komfortfråga för dig själv.

Läs mer om detta och mycket annat på http://WWW.etanol.nu
av 240janne
Skrev tidigare att jag skulle skrota förgasarplanerna men tror jag har ändrat mig :roll: :) Denna motor kommer nog aldrig sitta i en bil, i.a.f. inte en gatbil. Tänkte köpa denna BTR http://shop.klracing.se/sv/artiklar/btr ... angar.html . Kommer nog köpa en Garrett T17 av en polare.
Målet med detta projekt är inte högsta möjliga prestanda och pålitlighet utan att ha så roligt som möjligt och bygga så mycket jag kan själv. :D Om motorn sen funkar är bara en bonus :lol:

Tack ännu en gång för er hjälp! :D
av Andersljungberg
Nu Är detta gammalt Men jag såg någon Youtube video och då var det väl så att bilen kunde tåla upp till 50 % E85 utan att börja bli slö
Men han hamnade också på pumpen så att den skulle pumpa lite mer

Volvo färg

Står på typningsskylten.

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?