Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SamL
Fick en tråkig överraskning när jag hissade upp kärran på lyft igår. Rost längs tröskeln på underredet. Detta på högra sidan sett framifrån. Finns en del på andra sidan också om än inte lika mycket.

På ett ställe har det gått igenom... Kul.

Nu är det ju långt kvar till besiktning men är det solklar tvåa på detta eller?

Någon som har en uppfattning om vad det kan kosta att laga? Har varken verktyg, verkstad eller kunskapen att svetsa själv tyvärr.
Bilagor
IMG_0700.JPG
IMG_0700.JPG (1.55 MiB) Visad 811 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Spackelspade, kniv, pensel och oljekanna. E.v borr och borrmaskin har du kanske tillgång till. Skrapa rent all som sitter löst, särskilt kanten neråt och även på utsidan E.v borst med stålborste och måla med en bra rotskydds färg http://www.hagmans.se/sv/rostskydd/caro ... yddsprimer
Är det inte för stora hål så kan man täta med fotogenbaserad bygg/marin tätmassa typ http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... 000021310/
Själva golvet är inte direkt bärande, men det måste ju vara kvar :roll: Du behöver inte färdigmåla med täckfärg måla istället med typ sådant här http://www.hagmans.se/sv/rostskydd/caro ... ddsprimer/
Sedan kommer det viktigaste. det sitter ett antal öppningar i kanten i "nervikningen" för att vatten ska kunna rinna ut, försök få in en oljekanna och pumpa in lite olja där när allt det andra är färdigt och har torkat. Dom måste vara öppna, alt. borra ett 6mm hål i ändarna och ett på mitten på tröskellådorna och pumpa in ren olja, typ motorolja lyft sedan på mattan i bilen och där finns färdiga hål på insidan av tröskellådan, alt. borra några hål där också så du kan pumpa i lite olja där också. Under framstolarna sitter en tvärbalk som rosthålet underifrån troligen går in i så försök få in olja där också. Det måste vara trasigt på 1/3-del av längden eller runt om på ett ställe, alltså hela utsidan och hela insidan (under mattan) på tröskellådan innan det blir ombesiktning.

Mvh
Lennart

Mvh
Lennart
av SamL
Tack för tipsen. Har fixat rost på andra mindre ställen tidigare så vet ungefär hur det går till. Men frågar mig om det inte är bättre att göra detta på riktigt så att säga. Men det kanske är värt en "fusklagning". Tyvärr får det nog vänta då jag ej har tillgång till varmgarage eller lyft med rimligt pris i dagsläget.
Användarvisningsbild
av lennarte
SamL skrev: Men det kanske är värt en "fusklagning". Tyvärr får det nog vänta då jag ej har tillgång till varmgarage eller lyft med rimligt pris i dagsläget.
Sandblästring antingen vått eller torrt är ju helt klart bättre, men det kräver både plats och betydligt dyrare grejer och är kanske inte värt merjobbet. Hål stora så du kan få in ett finger är det inga problem vare dig med besiktning eller hållfastheten. Är det större (handflata) kan man limma en plåt med tätmassan utan problem. Det blir kanske till och med bättre än dåligt svetsat. Det är problem när man "börjar röra" i sådan här, det skenar lätt iväg. Därför (vad jag ser på bilden) verkar det inte vara någon större fara än och kan man då "mota Olle i grind" på ett hyfsat billigt och enkelt sätt tycker jag nog det kan vara värt det. Är man noga med att få in olja på bak/insidan, och gör om det lite då och då (vid vårstädning, kanske) så blir det inte värre än var det är nu.

Mvh
Lennart

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]