Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lasseo
Hej!

Har en Volvo 460 2.0 -93 20 000 mil
Fick anmärkning på avgasvärdena på besiktningen. CO 2500 låg på 1,4 och övriga värden var OK. Nån som har tips på felkällor?
Det ska tilläggas att bilen går lite ojämt/ryckigt på tomgång (som om en cylinder krånglar). På högre varvtal går den jättefint. Så här har han varit sen jag köpte den för ett år sedan. Bilen var då nybesiktad med OK avgasvärden varför jag inte brytt mig nått mer om tomgångsfenomenet. Olja och tändstift är bytt för inte så länge sen.
Det första jag ska göra är att mäta upp lambdasonden. En sak till jag märkt är att bilen vid ett par-tre tillfällen "dött" på motorvägen underbråkdelen av en sekund. Läste ett annat inlägg att defekt luftmängdmätare gav detta fenomen. Nån som vet om man kan felsöka luftmängdmätaren.
Användarvisningsbild
av boostofta
om lambda värdet e ok, så ger det dig nog inget att mäta upp lambda sonden.
En 2.0liters motor har heller ingen luftmassemätare.

Det klassiska orolig tomgång felet på dessa är dålig kontakt till motortempgivaren. kontrollera kablaget i kontakten och att stiften inte har vidgats och glappar.
Sen undrar jag när den är servad sist? Luftfiltret byttes???
av lasseo
Tack för tipset! Jag mätte på lambdasonden igår och fick ett mätvärde som varierade mellan 0,1 till 0,9 V. Enligt reparationshandboken ska värdet ligga på 0,5 till 0,7 V. Jag vet inte vad som är rätt? Det blev ingen skillnad på gång om jag kopplade ur lambdasonden! Lambdavärdet på besiktningen låg på 0,96.
När det gäller luftmängdmätare så sitter det en givare i "gummiböjen" efter luftburken i lugtintaget. Detta trodde jag var en luftmängdmätare? Jag testade att koppla ur denna och fick då en annorlunda gång vilket borde tyda på att den funkar?
Jag köpte den för ganska precis 1 år sen och har då bytt olja/luftfilter/tändstift. Senaste "riktiga servicen" är jag osäker på.
Tack igen!
/Lars
Användarvisningsbild
av Sparkz
LambdaVÄRDE på avgasmätaren och LambdaSIGNAL du mäter är inte samma sak.

Lambdavärdet ska ligga på 1±0,04 så ditt är på gränsen. Lågt värde betyder att motorn går fett.
Signalen pendlar, och det visar att lambdaregleringen fungerar iaf, men sonden kan ligga och visa lite fel ändå.
Avgasläckage före sonden kan också vara orsaken. Avgaserna kommer ju i pulser, och finns det ett läckage sugs det in lite friskluft mellan pulserna. Det lurar sonden att tro att motorn är mager.

Men lambdavärdet är ändå innanför gränsvärdet, och jag tror inte att det kan höja CO så mycket.

Det lutar lite åt katalysatorn, men ska man vara säker får man mäta CO före och efter katten och jämföra värdena. Då ser man vad den gör för nytta. Skramlar det i den är ju saken klar iofs...
av lasseo
Jag verkar ha ett läckage mellan insugningsröret och blocket. Kan detta påverka CO-värdet på detta sätt?
Användarvisningsbild
av boostofta
Luftläckage påverkar bränsleinsprutningen. den räknar fel. Detta påverkar så klart avgasvärdena. Dock inte 100% säkert att det är felet. Dock börjar man alltid att åtgärda sådanna fel som är grundläggande för motorns funktion innan man fortsätter felsökningen.
av lasseo
Hej!

Nu är bilen godkänd på besiktningen! Felet verkade bero på det läckande insuget. Jag hann även byta lamdasond innan men misstänker att denna aldrig var defekt...
När det gäller tomgången så har jag fortfarande inte fått ordning på detta.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]